Rusleturer-forfatterne hedret av Kristiansand kommune

Rusleturer forfatterne hedret av Kristiansand kommune.

Kristiansand kommune har i samarbeid med Vest-Agder-museet blitt enige om å overta og forvalte materialet etter forfatterne Inger Johanne og Knut Mæsel.

Sammen med tidligere direktør for Kristiansand museum Jan Henrik Munksgaard har de skrevet bøker om Kristiansand i over 20 år. Bøkene har blitt en serie kalt «Rusleturer i Kvadraturen», og sammen med forfatterne kan man rusle gjennom gater i Kvadraturen, på Odderøya, på Lund og på Grim. I arbeidet med bøkene har de samlet inn beretninger og historier, samt en betydelig samling med foto fra Kristiansand. Det er dette materialet som nå gis til Kristiansand kommune og som skal forvaltes av Vest-Agder-museet.

23. oktober 2023 ble den formelle avtalen mellom Kristiansand kommune og Inger Johanne og Knut Mæsel undertegnet i Formannskapssalen i Kristiansand, ved direktør for oppvekst i Kristiansand kommune Kristin Eidet Robstad. Inger Johanne og Knuts ønske er at dette skal komme barn og unge til glede og nytte, og Vest-Agder-museet sammen med Kristiansand kommune ønsker å utarbeide skoleopplegg og annen formidling av dette fantastiske materialet.

Rusleturerbøkene ligger digitalisert på nett på nasjonalbiblioteket, men kan også kjøpes i museumsbutikken på Kristiansand museum, eller i enkelte lokale bokhandlere.

Jan Henrik Munksgaard, Ordfører Mathias Bernander og direktør for oppvekst i Kristiansand kommune Kristin Eidet Robstad.
Forfatterne Inger Johanne og Knut Mæsel, deres datter Marianne Skjegstad og Tonje Tjøtta, leder for samlingsforvaltning og konservator ved Vest-Agder-museet.