Potetdag på Kristiansand museum «høsting»

Velkommen til potet-dag på Kristiansand museum. Vi inviterer til en dag ute på museet med fokus på poteten.

Poteten kommer egentlig fra Sør-Amerika. Der har den blitt dyrket i over 3000 år. Det var ikke før europeerne oppdaget det amerikanske kontinentet, tidlig på 1500-tallet, at poteten ble kjent for oss. Da ble denne standhaftige knollen tatt med «hjem», men vanlig ble den ikke før godt ut på 1700-tallet.

Da er det på tide å ta opp igjen de potetene vi satte i mai. Hver klasse tar opp igjen sin egen rad og får selvfølgelig med seg alle potetene de finner. Opplegget avsluttes med en smakebit. Hva det er har vi ikke bestemt enda, men selvfølgelig inneholder det potet!

Mål: Kristiansand museum ønsker med potetdagen å inspirere til en nysgjerrighet for det vi spiser. Hvor kommer det fra? Hva inneholder det? Er det sunt?

Tilrettelegge for mestring. Kan jeg dyrke dette selv? Hvordan gjør jeg det? Hva trenger jeg.

Samt skape et grunnlag for forståelse og kunnskap. Hva spiste de i gamledager? Hvordan produserte de maten sin? Hvorfor er det fint å spise kortreist mat?

Praktisk gjennomføring og påmelding:

Hvem: Tilbudet er utviklet for de klassene som deltok på potetdagen i mai.

Hvor: Kristiansand museum, Vigeveien 22b

Når: Uke 34 og 35 (22-26. august og 29 august til 02 september) Hvert opplegg varer ca 90 minutter. Tidspunkt avtales når man bestiller. Det beregnes én klasse (maks 30 elever) pr. gjennomføring.

Kostnad: Opplegget er gratis for skoleklasser

Kontakt Kristiansand museum for mer informasjon.