Opplevelser på og langs Setesdalsbanen – Setesdalsbanen mer enn en togtur!

Planlegger du en tur med Setesdalsbanen i sommersesongen? Da kan du finne ut mer om tilbudet vårt her:

Utgangspunktet for togturen er den røde og gule stasjonsbygningen på Grovane stasjon, som også huser vårt billettutsalg. Billettinformasjon, rutetabell og priser finner du på denne lenken, og veibeskrivelse finner du her. Billettkontoret åpner en time før hver avgang, og her finnes en gammel jernbanekafé som har åpent i hele kjøresesongen samt suvenirbutikk og en gammeldags ventehall. Det anbefales å ta en smak på vaflene i kafeen mens man venter på toget. Setesdalsbanen er innehaver av kvalitetsmerket: Olavsrosa, noe som betyr at vi er en del av et nettverk av kulturminner som formidler levende kulturarv i Norge.

En togtur tur/retur Grovane – Røyknes tar ca halvannen time og passer for hele familien. Man kan også kjøpe billett en vei, eller gå av på noen av stoppestedene underveis. Husk i så fall å gi beskjed om dette til konduktøren. Om søndagen kjører Setesdalsbanen 3 avganger, noe som gjør det mulig å hoppe over en avgang og ta neste tog tilbake.

Røyknes er det en halvtimes pause før toget returnerer langs den naturskjønne jernbanetraseen til Grovane. Her finnes toaletter, utebord og benker, kiosk og venterom. Om søndagene i hovedsesongen selges det pølser og hamburgere fra utegrillen. Tips: hvis du er rask å komme av toget kan du se når det gamle damplokomotivet kobles fra og kjører bort til det koselige gule vanntårnet for å fylle på vann til neste tur.

Tilleggsopplevelser langs Setesdalsbanen:

• Er du glad i å sykle, går sykkelrute 3, etappe 2 langs Setesdalsbanenes spor. Benytt deg av «sykkel på toget» og kjøp enkeltbillett/sykkelbillett en vei, og sykle tilbake den andre veien. Sykkelen plasseres i konduktøravdelingen. Tips: hvis du sykler med barn er det enklest å sykle returen fra Røyknes. Mulighet for å se Beihølen dam og ruinene ved Kringsjå på veien.
  • Stoppene på Setesdalsbanen mellom Grovane og Røyknes er Paulen Gård, Kringsjå stopp og Beihøldalen. Gi beskjed til konduktøren dersom du ønsker avstigning ved et av stoppene. Tips: det er kun om søndagen vi har flere avganger. Øvrige dager må man vandre tilbake til utgangspunktet/parkeringsplassen. Tips: Hvis du skal vandre i Tømmer-renna tilbake kan det være lurt å parkere ved Grovane nord/Steinsfossveien, eller på parkeringen til Agder Energi som er ledig på søndager.
  • Paulen Gård eies og drives av speiderne i Vennesla. Her er det utedo, mulighet for grilling og man kan vandre i tømmer-renna tilbake til Grovane. Jordene er stengt i 2016 pga at de er opparbeidet/nysådd.
  • Ved Kringsjå stopp går det en flott tursti inn til Kringsjå ruiner/Kringsjå nedlagte kraftverk. Veien går langs elven og det gamle damanlegget, over en hengebro og videre på en skogssti frem til ruinene og amfiet. Turen fra Kringsjå stopp og inn til ruinene tar ca 12-15 minutter. Tips: Agder energi har satt opp informasjontavler med informasjon om den tidligere driften og det gamle samfunnet med alle bygningen som engang fantes her. Tips: ta med niste og nyt den ved amfiet. Foreningen Kringsjaas venner arbeider for bevaring av historien på stedet.
  • Beihølen stopp ovenfor Beihølen dam var lenge endestopp for Setesdalsbanen, før jernbanelinjen ble forlenget til Røyknes. Beihølen dam hører til Steinsfoss kraftverk. Her er det dobbelt spor, plattform og en liten rød og gul bygning. Dette er det eneste stedet på museumsbanen det er mulig for 2 tog å krysse hverandre, noe som skjer hvert år under «Stordriftsdagen», som er den eneste dagen det kjøres med flere togsett på Setesdalsbanen. I 2016 er det stordriftsdag søndag 14. august, et arrangement som er verdt å få med seg. Tips: Beihølen egner seg for familiepiknikk, og man kan vandre en liten tur langs den gamle kjerreveien ned til Beihølen dam som er et fint utkikkspunkt.
  • Tømmer-renna går mellom Grovane og Beihølen dam. Den kom i 2016 inn på NAF’s prestisjefylte liste over Norges 80 fineste friluftsområder. Denne går langs Setesdalsbanenes spor og er en attraksjon i seg selv. Deler av renna er farbar, og er et yndet turmål for turgåere. I år restaureres deler av renna og turgåere blir henvist til den åpne delen enn så lenge.  Det er stiftelsen for bevaring av tømmer-renna som arbeider for restaurering og vedlikehold av renna. Tips: Kombiner togturen med en liten tur i tømmer-renna.
  • Tips: husk fotoapparat og tag’ gjerne bildene med @setesdalsbanen hvis du deler på instagram eller i andre sosiale medier.

Velkommen til en trivelig dag på Setesdalsbanen i sommer!