Ny Norsk storfilm om krigsseilernes skjebne skal filmes på D/S Hestmanden

Filmselskapet Mer Film er i gang med å produsere den første spillefilmen som skildrer krigsseilernes dramatiske skjebne under andre verdenskrig. Dampskipet Hestmanden, som driftes av Vest-Agder-museet, spiller en av filmens «hovedroller».

– Fortellingen om krigsseilerne er den viktigste historien om nordmenns innsats under andre verdenskrig som fremdeles ikke er fortalt på film, sier regissør og manusforfatter Gunnar Vikene.

KRIGSSEILEREN er basert på virkelige hendelser og blir en av de største norske filmproduksjonene noensinne. Både filmens fortelling og produksjonen har en sterk forankring i Bergen og kyst-Norge, hvor filmen forteller den utrolige og sanne historien om helt vanlige nordmenn som ofret alt for vår frihet under andre verdenskrig. Krigsseilerens innsats var faktisk helt avgjørende for at de allierte vant krigen.

Om filmen

Alfred Garnes er arbeiderklassegutt, sjømann og nybakt trebarnsfar. Når andre verdenskrig bryter ut er han og barndomskameraten Sigbjørn Kvalen på jobb på et handelsskip midt ute i Atlanterhavet – langt borte fra familien i Bergen. De blir beordret til fronten i en krig de ikke har bedt om, i sivil og uten våpen. De to mennene kjemper for å overleve i en nedadgående spiral av vold og død, hvor tyske ubåter når som helst kan angripe skipene lastet med materiell nødvendig for de alliertes krigsinnsats. Alfred har ett mål: Å overleve – for å komme hjem til familien.

Filmselskapet sier at KRIGSSEILEREN skal bli en intens, handlingsmettet film med nære og medrivende portretter av mennesker som er utsatt for livsfarlige omstendigheter.

– Jeg skal sørge for at publikum er med på båtene som er ute og som går ned, er med på flåten som driver i ukesvis og er med hjemme når bombene faller over Bergen, sier Gunnar Vikene.

Regissør og manusforfatter av filmen, Gunnar Vikene, har siden starten på 2000-tallet laget prisvinnende filmer i alle sjangre, men i forkant av sin filmkarriere, var han selv til sjøs, hvor han tjenestegjorde på ubåt i fire år. Gunnar har jobbet med utviklingen av dette prosjektet i mange år, og det er helt avgjørende for ham å behandle dette materiale med respekt og å være sannferdig i forhold til den faktiske historien. Produksjonen har derfor gjort enorme mengder research og tilknyttet seg flere eksperter for å kunne formidle en så autentisk skildring som mulig. Bjørn Tore Rosendahl fra Arkivet freds- og menneskerettighetssenter i Kristiansand er historisk konsulent for filmen, og Vest-Agder-museet samarbeider med filmselskapet både med konsulentbistand og ved utlån av skipet.

Mer Film sier de er svært glade for samarbeidet og opplever det som helt avgjørende for filmens suksess å få filme på et skip som faktisk er et ekte skip fra tidsperioden.

D/S Hestmanden som kulisse

Under begge verdenskrigene ble Hestmanden brukt til den risikofylte konvoifarten.
D/S Hestmanden klarte seg gjennom to verdenskriger og fikk ry på seg som et særdeles heldig skip. Skipet er også eneste gjenværende skip fra Nortraship-flåten.

Produksjonsteamet fra Mer Film sier de anser seg som veldig heldige som får filme på skipet.

– Vi skal lage en storfilm av ypperste internasjonale kvalitet med en sannferdig fortelling om krigsseilerens skjebne. Det er en dramatisk fortelling som man ikke har sett lignede av på norsk film tidligere, sier produsent Maria Ekerhovd i Mer Film. Vi gleder oss til samarbeidet med Vest-Agder-muset og D/S Hestmanden og ser frem til både å lage filmen sammen og å jobbe sammen etterpå med formidling av KRIGSSEILEREN.

Vest-Agder-museet er svært glade for mulighetene som samarbeidet med Mer Film gir i formidlingen av krigsseilernes historie. D/S Hestmanden er hele Norges krigsseilermuseum og skipet skal i år ut på seilas langs norskekysten for første gang for egen maskin siden 1964.