Publikasjon fra Vest-Agder-museet: «Nøytralitetsvakt. En registrering av minnesteiner og inskripsjoner»

Nøytralitetsvakt. En registrering av minnesteiner og inskripsjoner

I boka «Nøytralitetsvakt. En registrering av minnesteiner og inskripsjoner» dokumenter Normann Liene en spennende side ved vår nære historie. Registreringen dekker områdene Vennesla, Songdalen, Søgne, Vågsbygda, Odderøya, Flekkerøya, Randesund og Høvåg. Boken inneholder kart og beskrivelse av hvordan man kan finne disse.

Boka er rikt illustrert med kart og foto av minnesteinene og inskripsjonene, sammen med beskrivelser av hvordan man som turgåer enklest kan finne fram til de aktuelle stedene. Historier og annen informasjon om minnesmerkene finner man også her.

Boka kjøpes hos Vest-Agder-museet, bestilling gjøres på her på e-post. Den selges også i museets museumsbutikker og lokale bokhandlere. Pris kr 299,-. Boka leveres fra trykkeriet i slutten av april, og kan forhåndsbestilles hos oss nå.

Normann Liene fikk interessen for disse minnesmerkene som ung gutt, da han ble oppmerksom på en stor bautasteinen i nabolaget og fikk høre farens historie om hvordan disse ble reist under første verdenskrig. Etter hvert vokste fasinasjonen. Han kom i kontakt med andre lokalkjente, blant annet Floke Bredland som har skrevet to av kapitlene i boken. Etter hvert kunne Liene notere og registrere stadig flere steiner og inskripsjoner, og til slutt har altså denne fasinasjonen blitt til bok.

Vi håper at boken «Nøytralitetsvakt. En registrering av minnesteiner og inskripsjoner» vil vekke nysgjerrigheten til mange og gi inspirasjon til turer i områdene for å finne igjen minnesteinene. Og kanskje kan nye steiner og inskripsjoner oppdages…?

Publikasjonen er del av serien «kulturhistoriske refleksjoner – levd og lært» som gis ut i samarbeid mellom Vest-Agder-museet og Fylkeskonservator i Vest-Agder.