Museumsaften Tingvatn fornminnepark: Oljearbeider i Nordsjøen

Kåre Kvåle er oljearbeider og en av de som kom hjem etter den fryktelige ulykken på boligplatformen Alexander L.Kielland.

Kåre Kvåle deler sine erfaringer og minner under foredragstittelen:

«Oljearbeider i Nordsjøen i 70-årene. Utvikling i HMS og utstyr. Kielland ulykken 27. mars 1980 og litt om historien etterpå.»

Av 212 personer om bord omkom 123, og 89 ble reddet. Ulykken førte blant annet til strengere krav til stabilitet og reserveflyteevne for flyterigger på norsk sokkel.

Vi kan spørre hvor mye velstanden og rikdommen vi i dag har som følge oljen har kostet, og har den kostet for mye? Hvilke følger hadde ulykken? På museumsaften får vi høre om denne viktige historien med en tyngde kun den som har erfart dette har. Vi takker allerede Kåre for at du deler dette med oss.

Arrangementet er del av Tingvatn fornminneparken sin månedlig programrekke «Museumsaften» som arrangeres en fredag i måned kl 18.00-20.00.

Servering av kaffe og kanellboller, samt andre overraskelser fra museet sitt kjøkken.

Arrangementet er gratis, men vi setter pris på en frivillig gave til museet.

Tid og sted:

Fredag 24.januar 2019 fra kl 18.00

Tingvatn fornminnepark, Lygnaveien 1221, 4595 Tingvatn.

Foto: Boligplatform Alexander L.Kielland/ Norsk Oljemuseum.