Materialer og struktur i et maleri – Ferniss

I mange malerier er malingslaget beskyttet og fargene gitt en annen dybde og klarhet gjennom påføringen av lag med ferniss.

Fernissen består av naturlig eller syntetisk harpiks. Disse får ofte en misfarging over tid. Dette er med på å gi maleriet et annet uttrykk. Misfargingen er en av grunnene til at man i dag ofte ønsker å rense malerier.

Rensingen av malerier blir utført av eksperter slik som her ved rensing av et av Mandal museums Adolph Tidemand maleri.

Tidemand.Artikkel.6.2

Her ser vi malerikonservator Svein A. Wiik fjerne overflatesmuss fra maleriet «Kunstneren, hans hustru og deres sønn» malt av Adolph Tidemand og Hubert Salentin.

Detalj av maleriet «Det syge barn»  som pryder artikkelen er malt av Adolph Tidemand i 1865. Dette er bare ett av flere kunstverk som kan oppleves i utstillingen «Tidemand i hjembyen» på Mandal museum.

Tidemand og maleriets oppbygning