Materialer og struktur i et maleri – Endring og nedbrytning

Alle malerier begynner en endring fra det øyeblikket kunstner er ferdige med dem. Påvirkningen på kunstverket gjennom naturlig aldring, temperatur, luftfuktighet, skader, ønsket og uønsket behandling er alle faktorer som er med på å påvirke kunstverket og dets uttrykk.

Naturlig aldring er gjerne iboende i endringen av pigmenter og materialer gjennom kjemiske reaksjoner.  Pigmenter kan falme eller endre farge, bindemiddel kan endre karakter og gjøre malingslagene mer transparante, krakkeleringer kan oppstå når malingen tørker eller beveger seg, blir utsatt for spenninger gjennom klimatiske bevegelse eller fysisk håndtering.

Noen av disse endringer i et maleri er åpenbare som med fysiske skader på maleriet. Andre kan ikke være like lette å se. Eksempel på dette er tidlige malerier som har brukt kopperpigmeneter til å gjengi en rik grønnfarge. Kopperet vil kunne reagere under lysforhold og skifte farge til en dyp brun eller til og med sort farge. Dette er med på å endre karakteren til maleriet betraktelig.

Detalj av maleriet «Havnen ved Risør Bank nær Mandal»  som pryder artikkelen er malt av Adolph Tidemand. Dette er bare ett av flere kunstverk som kan oppleves i utstillingen «Tidemand i hjembyen» på Mandal museum.

Tidemand og maleriets oppbygning