Mandal – der elv møter hav

Mandal - der elv møter hav 02

Hva kommer navnet Mandal av, hvorfor ligger byen der den gjør og hvordan har den utvikla seg gjennom tidene? Svarene finnes i Mandal museums nye lokalhistoriske utstilling: «Mandal – der elv møter hav»!

Utstillinga er Vest-Agder-museets gave til Mandals 100-årsjubileum som by. Historien til byen strekker seg imidlertid flere hundre år lenger tilbake i tid. Gjennom denne utstillinga forteller vi mange av byens og distriktets historier.

Lær om byens fremvekst, kunstnerbyen, industribyen, feriebyen og mye, mye mer. Utforsk ei moderne utstilling bygd i det som tidligere var et kjøpmannshjem. Bygget ble freda i 1923 og gitt i gave til kommunen i 1953. Lokalene utstillinga er i var byens bibliotek i over 50 år. Spor etter både overklasseliv og bibliotekvirksomhet er fortsatt synlig i bygget.

Utstillinga er så godt det lot seg gjøre universelt utforma. Lindesnes kommune har etablert rampe fra gateplan og inn i bygget.

Utstillingsåpning 20.06.21 Mandal museum
Fra åpning av utstillinga 20. juni 2021. Foto: Rolf Steinar Bergli, Lindesnes kommune.
Mandal - der elv møter hav 03Gå ikke glipp av muligheten til å betrakte hagen, bak de svarte lamellene i rommet som handler om Mandal som kunstnerby.
Mandal - der elv møter hav 04Gjennom prosjektet «Sammen om fortellinga» har museet samarbeid med Vassmyra ungdomsskole. Elevene har samla inn historier om arbeidsliv fra sine besteforeldre og andre i generasjonene over dem. Historiene presenteres i lyd og tekst i utstillingas innerste rom – det svarte rommet.
Se åpningstider og priser.

Billetten gjelder også for de andre utstillingene i Andorsengården, besøk og omvisning i Vigeland hus og historisk vandring i kunstnerbyen Mandal.

Åpningstider og priser resten av året:

Resten av året tar vi imot bestilte grupper og holder åpent på annonserte dager.

Skoleklasser og barnehagegrupper har fri entré, ellers varierer prisene etter tilbudet og anledning.

Les mer her: Åpningstider og priser.