Kurs i oppstadvev 22.-24. mai

Lena viser ulike mønsterteknikker. Foto Isabelle Falsén

Ønsker du lære deg å veve tekstiler fra jernalder? Nå har du mulighet å dra på læringsreise sammen med noen av de beste vevere i Norden.

På kurset vil du lære om renning og oppsett av vev, om ullkvaliteter og om ulike vevteknikker. Du bør være fortrolig med garn som materiale og ha noe kjennskap til vev som verktøy.

Lena Hammarlund er spinner og vever utdannet i Väfskolan i Borås. Hun har arbeidet med analyser og rekonstruksjon av arkeologiske tekstiler siden midten av 1990-tallet og har bland annet vevd stoffet til Lendbreen tunika, Norges eldste klæsplagg. Hun holder hver sommer en 1 ukers kurs i vevning på oppstadvev på Grebbestad Folkhögskola.

Marie Wallenberg har studert veving på Sätergläntan Institutet for slöjd och hantverk og har vevd på oppstadvev siden 2013. Hun studerer for tiden på lederutdannelsen i sløyd og kulturhåndverk på Göteborg Universitet og om sommeren jobber hun som vever på Lofoten Vikingmuseum. Hun interesserer seg for mønstrede tekstiler og har bland annet analysert og vevd soumaktekstil fra Osebergskipet.

Marie vever åkle. Foto @withinthenorth

Kurset har plass til ti deltakere. Kurset koster 2200,- inkl.garn til innslag og renning samt lunch/kaffe i tre dager. Du kan velge om du tar med egen vev eller låner museets vev. Du får mulighet til å kjøpe veven etter kurset dersom du ønsker. Ved stor pågang blir det loddtrekning om hvem som får plass på kurset. Loddtrekning foretas 15.februar.

Meld din interesse for kurset ved å sende en e-post til avdelingsleder Katja Regevik

Kurset er tilknyttet tekstilseminaret på Tingvatn fornminnepark 25.mai i forbindelse med Vikingting.

Program:
  • 11:30 Med ten og sverd. Kvinner og tekstilarbeid i folkevandringstid
    Siv Kristoffersen, Professor i arkeologi, UiS (NO)
  • 12:15 Soumakväv från Oseberg- Analys och rekonstruktion
    Marie Wallenberg, vever (SE)
  • Pause
  • 13:00 The puzzling animal – Snartemo II tablet woven band
    Randi Stoltz, forfatter/vever (NO) og Maikki Karisto, vever/tekstilkonservator (FI)
  • 13:30 Reflektioner kring den varptyngda vävstolen og rekonstruktion
    Lena Hammarlund, vever/uavhengig forsker (SE)

Du får også anledning til å se samtlige vevere i arbeid i løpet av helgen.

Tekstil fra Snartemo, datert til folkevandringstid .Foto Mervi Pasanen