Kramboden – Kristian IV. gade 108

I Kristian IV. gade 108 var det en gammeldags krambod hvor du kunne kjøpe alt du trengte.

Bygget: 1860
Flyttet til museet: 1963

Det var et av nybyggene etter bybrannen i 1859, og sammen med uthusene i bakgården som hørte med danner det et komplett og karakteristisk bygård fra gamle Kristiansand anno 1860. Fasaden mot gaten er symmetrisk, med kjørport til høyre som leder til bakgården.

Huset var innholdsrikt med god plass til en familie med barn og tjenestepike. Det representerte en del av den øvre middelklassen, og er innredet slik det var frem til 1894. Fra gaten kommer man inn i Kramboden rundt 1880-1890. Det var «kolonialhandelen» hvor folk fikk kjøpt alt de trengte til den daglige husholdningen. Til høyre finner man «bestestuen» som bare ble brukt til spesielle anledninger. Bak kramboden er dagligstuen, et lite sovekammers til barna, et romslig kjøkken og et større soveværelse til foreldrene.

Les mer om historiske hus på Kristiansand museum.