Historiekveld: Gustav Vigelands juletre

«Hver jul hadde vi juletre i den tid. Baker Arnesen på Støa kom selv dagen før Lillejulaften med en kurv full av julegodter […]». Slik starter Gustav Vigeland sin fortelling om jula i barndomshjemmet i Mandal i 1870-åra.

I Vigeland hus har vi pynta juletreet slik Gustav Vigeland beskriver det i sine erindringer. Torsdag 5/12 ønsker vi velkommen til historiekveld på Vigeland hus. Konservator Birgitte Sørensen forteller om dette og andre lokale trær i tida da juletretradisjonen fikk sitt gjennombrudd i Norge.

Fri entré

Salg av kaffe, te og fine gaveartikler i museumsbutikken.

I 1880-åra var juletrærne på god vei inn i både hjem og bedehus. Annonse fra avisen Lister og Mandals Amtstidende 14/12 1886.

Dette er museets siste arrangement i markeringa av 150-årsjubileet for Gustav Vigelands fødsel. Vi tar imidlertid imot grupper og skoleklasser til og med 17. desember. I tillegg til omvisninger kan følgende førjulsopplegg for skoleklasser og barnehagegrupper  bestilles på e-post: mandal@vestagdermuseet.no:

Vi spikker smånisser 12., 13. og 15. november (fra 2. trinn og oppover)

Vi klipper gammeldags julepynt i papir 19., 20. og 21. november (passer barnehagegrupper og skoleklasser)

Vi lager gavelapper på grafikkpressa 16. og 17. desember (fra 1. trinn og oppover)