«How can I see it, when you shrink it?»

Å se gjenstander som er pakket inn i hvit plast er kanskje ikke det enkleste, noe som en engelsk turist bemerket med dette sitatet: «Hvordan kan jeg se det, når dere har krympet det?» Akkurat det er poenget med vårt stunt som varer i tre dager, fra torsdag, 14. august til søndag, 17. august, på Kristiansand museum.

Flere av våre gjenstander har blitt «krympeplastet» og fått en pakkseddel klistret på for å kunne sendes til – DEG. Vi lurer på hvordan vi best kan ta vare på våre flotte gjenstander som alle har en historie å fortelle. Kanskje vet du råd? Vi er til stede på museet hele søndagen, når den store familiedagen på Kongsgård finner sted.

Tenk for eksempel på gressklipperen som ble erstattet med en elektrisk en og derfor havnet på museum. I ekte sørlandsdialekt kan han fortelle at «Mosjon æ bra,  sa’an. Men så fikk’an motorklipper te jebursdan.»

ARVE5577

Eller hva med spaden som eieren ikke lenger hadde bruk for:» Æ va god i  haven, så fløtta de pinadø i blokk.»?

ARVE5585

Tydelig frustrert var også kjelken til Finn som måtte vike for Finns nye juleønsker: «Æ va den beste julepresangen Finn hadde fått. Men året etter vill’an ha ratt.»

ARVE5571

Alle disse gjenstandene har sin historie å fortelle – og gjenstander har også DIN historie å fortelle. Vest-Agder-museet har foreløpig 93 antikvariske bygninger, 59 733 gjenstander, 227 986 fotografier og mengder av historier og fortellinger. Hvordan skal vi bevare alt dette for deg og dine etterkommere? Skal vi pakke fortida inn i plast?

Dette lurte kanskje også denne dama på, som satt litt for lenge på benken sin, helt stille, med mange ufortalte historier i hodet som nå aldri vil bli fortalt.

ARVE5579

Se  Nomelandsloftet bli pakket inn i plast:

Les mer om prosjektet «Fortida i plast for framtida?» her.

Alle foto: Arve Lindvig.