Fra fiber til tråd med Annemor Sundbø – Avlyst

Kurs i fiberbehandling og spinning med håndtein med utgangspunkt i jernalder tekstiler.

Følge smitteøkning i Listerområdet er dette kurset nå avlyst. Vi kommer tilbake med ny dato.

——

I dag er vi bortskjemte med ferdigprodusert garn. Men hva gjorde de i jernalderen?

Hvordan ble ull behandlet slikt at du fikk et sterkt og godt garn til det du skulle bruke det til? Her måtte du ha kunnskap om hvilke type fiber du skulle bruke, hvor stram tvinn du skulle ha på garnet mm. Garnet skulle ikke kardes men kammes. Det skulle ikke spinnes med rokk, men med håndtein.
Her ser vi referanser til det arkeologiske materialet fra Snartemo samt annet interessant tekstilmateriale som er laget av ull. Dette er dagen for deg som ønsker å ta en dypdykk på ullfiber og garn.

På Kurset vil Annemor Sundbø ta deg gjennom fiberbehandling og spinning.
Vi starter med ullfelle og avslutter med det fineste tråd. Her har du mulighet å prøve deg etter dine ferdigheter. Noen vil klare en grovere tråd, mens noen få vil kanskje klare det fineste kvalitet som folkevandringstidens spinner klarte. Det er ikke alle som klarer i dag.

Praktisk info:

Kurspakke: kr. 1500
Inkluderer alt det du trenger. Ønsker du bruke dine egne kammer eller håndtein, er du velkommen til å gjøre det.
Kurspakke inneholder kaffe, te, forfriskninger.

TIdsplan:
Fredag 18 – 21 Foredrag, undervisning
Lørdag 10 -15 Undervisning, arbeid

Påmelding/spørsmål? tingvatn@vestagdermuseet.no
mob. 97790403 /Katja Regevik
For overnatting anbefaler vi Heddan gård som er lokalisert 10 minutters kjøretur fra Tingvatn.

Alle våre kurs holdes etter gjeldende Covid-19 regelverk for kultur. I arbeidsrommet er det lagt opp til god avstand mellom deltagere.
Antall deltagere: Max 10.

Om Annemor:

Annemor Sundbø er fra Kristiansand og har drevet sin faglige virksomhet på Ose i Setesdal siden 1994. Hun er tekstildesigner og faglærer i vev og teging, utdannet ved Kunsthåndverkskolen i Bergen og Statens lærerskole i forming i Oslo. Som forfatter har hun hatt statsstipendiat og har fått Kongens fortjenestemedalje, samt en rekke andre anerkjennelser av sitt lange og rike arbeid for tekstilarbeid.
Vi gleder oss at Annemor deler av sin kunnskap med oss.