Førjulsverksted på Sjølingstad og Vigeland hus

Fra 12. november til 17. desember inviterer vi skoleklasser, barnehager og Sfo til førjulsverksted på Sjølingstad Uldvarefabrik og Vigeland hus.

Vigeland hus:
Alle oppleggene starter med omvisning i det julepynta barndomshjemmet til Gustav Vigeland.

Vi spikker smånisser i tre følgende datoer: 12., 13. og 15. november.
Passer for elever fra 2. trinn.
Tidsbruk: ca. 1½ time. Pris: Materialkostnader kr 20 per elev.

Vi klipper gammeldags julepynt i papir følgende datoer: 19., 20. og 21. november.
Passer også for barnehager.
Tidsbruk: ca. 1½ time. Pris: Materialkostnader kr 20 per elev.

Gavelapper på grafikkpressa følgende datoer: 16. og 17. desember.
Vi klipper ut enkle motiver som vi trykker på papir. Fra 1. klasse.
Tidsbruk: ca. 1½ time. Pris: Materialkostnader kr 20 per elev.

Vigeland hus ligger i Grensegata 3a, Mandal.

Sjølingstad Uldvarefabrik:
Vi lager julekalender følgende datoer: 13., 15., 18., 19. og 22. november.
Julekalender nåles i filt og ull på nålefiltmaskinen. Barna lager 24 små bilder som festes på en felles kalender. Under bildene kan dere henge kalendergaver. Mål på kalenderen er 55×180 cm. Oppheng må lages på skolen. Vi anbefaler ei enkel trelist.
Tidsbruk: ca. 1½ time.
Pris: Materialkostnader kr 500 per julekalender.

Juleverksted følgende datoer: 3., 4., 11., 12., 16. og 17. desember.
Vi tar imot parallelle grupper på følgende opplegg:
Vi lager juleengler i filt.
Snorer til å pakke inn julegaver og pakkelapper.
Kremmerhus i filt.
Tidsbruk: ca. 1 time per aktivitet. Pris: Materialkostnader kr 30 per elev.

Sjølingstad Uldvarefabrik ble etablert i 1894 og var i drift i 90 år. Vi produserer fortsatt ullvarer på de gamle maskinene. Kombiner gjerne førjulsaktivitetene med omvisning, og se hvordan ull forvandles til garn og stoffer på de gamle maskinene. Omvisning er gratis for skoler og barnehager.

Sjølingstad Uldvarefabrik ligger 8 km vest for Mandal, følg det brune skiltet fra E-39.

Her kan du laste ned en flyer med informasjon.

Ta kontakt med Judith Seland Nilsen for å melde dere på. Epost: j.s.nilsen@vestagdermuseet.no Tlf: 488 54 806 / 38 25 60 23.
Eller til avdelingsleder Birgitte Sørensen, Vigeland hus. Epost: b.sorensen@vestagdermuseet.no