Foredrag: Julegodter og andre godbiter

Gustav Vigelands juletre.

«Hver jul hadde vi juletre i den tid. Baker Arnesen kom med en kurv full av julegodter.» Dette minnes Gustav Vigeland fra barndommen sin her. Gustava Kielland skrevet om juletreet på prestegården i Lyngdal i 1840-åra. Fortellinger om juletrær og andre tradisjoner dukker stadig opp.

I over 200 år har Andorsengården raga over byens andre bygninger, som et signalbygg fra byens storhetstid. Og i gårdens saler har folk vært på ball, teater, forestillinger og konserter helt fram til våre dager. Det er i disse historiske omgivelsene konservator Birgitte Sørensen skal servere godbiter i form av historier – om juletrær og andre juleting.

Sted: Andorsengårdens hovedhus (tilgjengelig via rampe eller trapp fra Store Elvegate)

Tid: 07. desember 2023. Dørene er åpne fra kl. 18 til 20. Foredraget starter kl. 18:30.

Utstillinga «Mandal – der elv møter hav» er åpen og juletreet er pynta i den gamle ballsalen i andre etasje!

Fri entré – en julegave fra oss til deg som kommer

Vi selger kaffe, te, museets årskort og andre lokalt forankra julegaver.

Museumsklubben

Meld deg inn Vest-Agder-museets nye museumsklubb og få rabatter på bøker og årskort. Les mer her.