Foredrag Flekkefjord museum av Ole Z. Torkildsen: Hvorfor Tyskerne så Flekkefjord som et mål

Flekkefjord museum snakker om det vi snakker ikke om. Denne gangen; hvorfor Tyskerne så Flekkefjord som et mål under 2. verdenskrig.

Flekkefjord var strategisk viktig for okkupasjonsstyrkene, og motstandsbevegelsen.

Tyskerne mente Flekkefjord var «hovedsete/svært viktig» for motstandsarbeidet i den sørlige delen av Norge.

Samtidig som Flekkefjord hadde en aktiv motstandsbevegelse, så hadde Flekkefjord også et større antall angivere, såkalte «V-menn».

Foredrag av Ole Z Torkildsen 9. april 2024 kl. 18.00-19.00 (Dørene åpner kl. 17.00)

Billett kr. 100,- (gratis inngang med årskort – men reserver gratisbillett for å være sikret plass)

Servering av kaffe og te.

Foredraget er utsolgt.

Foto: Flystyrten på Fosselandsheia. Voksne og barn sitter på halevingen på et Junkers 52, transportfly. Flyet har nødlandet/styrtet på islagt vann.