«Fenomenet Paula Messel», foredrag

05. februar kl 19:00-21:00 | Kulturtorvet på Vigeland

Norges første matinfluenser, Pauline Karine Pedersen, ble født i Mandal i 1876, med foreldre fra Spangereid. Hun vokste opp på Lindesnes og Ryvingen fyr. I voksen alder ble Paula kjent i hele Norge, og langt utenfor landets grenser!

Paula Messel omtales både som «sin tids Ingrid Espelid Hovig» og som «Norges første matinfluenser». Hun var kursholder, foredragsholder og forfatter. Avisannonser som «Fru Messel er kommet til byen» sto på trykk i mang en norsk avis i første halvdel av 1900-tallet. Hvor enn hun reiste ble hun lagt merke til, og nå kommer hun altså til Vigeland! La oss bli bedre kjent med «fenomenet Paula Messel»!

Foredragsholder: Birgitte Sørensen, Mandal museum/Vest-Agder-museet
Hvor: Kulturtorvet på Vigeland, Rådhusveien 9.
Når: Mandag 5. februar kl. 19.
Arrangør: Lindesnes historielag

Blir det smaksprøver? Den som kommer får se!

Foto: Paula Messel ved sitt arbeidsbord. Fotograf Otto Høy, Svolvær. Lindesnes bygdemuseum. Agderbilder.no