Den store kanondagen 2024 på Kristiansand kanonmuseum

02. juni kl 11:00-17:00 | Møvik fort
Kristiansand kanonmuseum. Drone foto Steinar Furu.

Søndag 2. juni 2024 er det igjen klart for «Den store kanondagen» på Kristiansand kanonmuseum. Dette er en av få muligheter til å se oppstart og kjøring av den 337 tonn tunge kanonen.

Den 337 tonn tunge kanonen er den eneste av sitt slag i verden, og utgjør hovedattraksjonen på Kristiansand kanonmuseum. Kanonen kan fortsatt kjøres med sitt originale maskineri, mer enn 80 år etter at den ble montert.

Åpningstider denne dagen er kl. 11.00-17.00.

Program for dagen kommer.

• Kjøring av kanonen.
  • Ammunisjonsjernbanen kjører hele dagen.
  • Åpen kafe og museumsbutikk med salg av diverse kioskvarer.

Forhåndkjøp billetter så slipper du kø:

Billetter kan også kjøpes på kanonmuseet.

PS: Vest-Agder-museets fellesbillett gjelder også som inngangsbillett til arrangementet.

Om Møvik fort og Kristiansand kanonmuseum

Møvik fort, tyskernes «Batterie Vara», ble påbegynt i 1941. Store kanoner og flere tusen sjøminer skulle hindre allierte krigsskip i å trenge inn i Skagerrak. Dette var viktig for å sikre forsyningslinjene til det okkuperte Norge. Etter andre verdenskrig, under den kalde krigen, inngikk anlegget i det norske kystartilleriet, under navnet Møvik fort. En av de store kanonene står fortsatt i sin originale stilling.

Et dieselaggregat og elektrisk anlegg leverer strøm til kanonen på samme måte som for 80 år siden. Dieselaggregatet (hovedaggregat) i maskinrommet er en Deutz, modell 1940, og yter 196 kW.

Kanonen er en 38cm S.K. C/34 kanon, det nest største skyts som noensinne er montert på land. Det store våpenet ble produsert hos Friedrich Krupp i Essen i 1940 og står ennå på bunkeren som ble bygget for det i årene 1941-1942. Dimensjonene er betydelige, både fysisk og historisk. Vekten på kanonen alene er 337 tonn. Dette er samme type skyts som slagskipene «Bismarck» og «Tirpitz» var utstyrt med.