«Den lille byen med de store kunstnerne»

Mandal omtales gjerne som «Den lille byen med de store kunstnerne», for denne lille byen klarte i løpet av 1800-tallet å fostre hele fem store kunstnere.

Adolph Tidemand, Olaf Isaachsen, Amaldus Nielsen, Gustav Vigeland og Emanuel Vigeland er alle født i Mandal. På Mandal museum vises originale arbeider av alle kunstnerne. I løpet av tre uker i april-mai har nesten 600 skoleelever fra Mandal vært med på undervisningsopplegg om kunstnerne og kunsten.

Elevene besøker sentrale plasser i byen knytta til kunstnerne, ser skulpturer ute, malerier inne og forsøker seg som grafikere.

Elever fra Frøysland skole studerer Gustav Vigeland-statuen i Andorsenhagen

Elever fra Frøysland i Amaldus Nielsen-utstillinga i Mandal museum

Ime skole. Foto Judith Seland Nilsen

Elever fra Ime skole skal lage flattrykk. Første delen er tegning av dyr.

Froysland03

Det klippes iherdig før trykking.

En gris tar form.

Froysland07

Trykksverte påføres papiret.

Froysland06

Et vakkert kunstverk av en gris!

Froysland05

Signering av kunsten!

Mandal museum syns det er flott å få vist fram utstillingene sine og lært elevene om fem av byens store kunstnere! 20. juni starter sommersesongen på museet, og da er utstillingene åpne for alle mandag til søndag fram til 15. august. På Vigeland hus kan barna lage grafikk hver dag fra 20. juni til 15. august – velkommen til Mandal museum og Vigeland hus i sommer!