Da olja kom til Mandal!

10. september kl 13:00-16:00 | Mandal museum

Mandal museum og Risøbank IKS markerer kulturminnedagene med arrangement andre helga i september. Årets nasjonale tema er «Se hva vi kan. Kompetanse og kunnskap i kulturminnevernet». Vi forteller hva vi kan om oljeeventyret Mandal opplevde på 1860- og 1870-tallet ved å vise fram og fortelle om oljelampene fra Risøbank, om bydelen Støkkan, om fabrikken Mandal Paraffin Olie Company og om bruk av oljelamper i Mandal på denne tida.

Program:

Kl. 13-16: Vi viser fram oljelamper produsert og/eller montert i Mandal på 1860-tallet.

Se hvordan museet arbeider med forvaltningen av parafinlampene fra Risøbank – og studer lampene. Museets registrator og konservator er til stede, samt Ulf Aanonsen fra Risøbank IKS.

Kl. 14-15: Vandring på Støkkan med Knut Lindseth

Mandal var i vekst i andre halvdel av 1800-tallet. Bydelen Støkkan vokste fram i denne perioden, og flere industriarbeider var bosatt der. Knut Lindseth tar publikum med på vandring hvor koblinger mellom denne bydelen og parafinfabrikken er vesentlig.

Kl. 15-16: Antikvitetshandler Gjert Kristiansen forteller om lampebruk i eldre tid

Gjert Kristiansen har mye kunnskap om parafinlamper og lampebruk generelt. Har du ei oljelampe hjemme som kan være fra Risøbank parafinoljefabrikk? Ta den med til museet og få den vurdert av Gjert Kristiansen!

Museet har åpent kl. 13 til 16. Inngang fra Andorsenhagen/sjøfartsutstillinga.

Pris: Kr 70,- for voksne, gratis for barn. Billetten inkluderer inngang inngang til museet, guida tur på Støkkan, foredrag, kaffe/te og kringle.

ParafinfabrikkenMandal Paraffin Olie Company på Risøbank

Arrangementet er et samarbeid mellom Mandal museum og Risøbank IKS. Søndag 11. september har Risøbank IKS ansvar for arrangement «Lyset fra Risøbank» fra kl. 16. Da blir det kulturhistorisk vandring på verksletta, ettermiddagskaffe, foredrag og huskonsert.