Bransjeevent på Gimle Gård: Er dette virkelig? Kom og se hvordan man kan formidle med fremtidens teknologi

MetaHuman konseptet kombinert med Motion Capture på Gimle Gård
MetaHuman konseptet kombinert med Motion Capture på Gimle Gård. Foto: Broomstick.

Hvem av oss har ikke drømt om å reise i tid og å kunne snakke med fortidens mennesker? Vest-Agder-museet og Broomstick AS vil i desember 2022 presentere en digital formidling og publikumsopplevelse på et helt annet nivå enn norske museer og kulturaktører tidligere har kunnet tilby.

MetaHuman konseptet kombinert med Motion Capture på Gimle Gård

Vest-Agder-museet har i prosjektet samarbeidet med utviklermiljøet i Broomstick, som har kompetanse til å utnytte og tilpasse teknologien, og som ser potensialet den har for museumsformidling. Vi vil gjøre en test på Gimle Gård og skape en publikumsopplevelse som bringer fortiden sammen med nåtiden; det digitale sammen med det fysiske. For Vest-Agder-museet vil dette være en øvelse i hvordan denne teknologien kan styrke museumsopplevelsene i museet, ikke minst med tanke på formidling i nytt museumsbygg i Kristiansand.

Vi møtes i malerisalen på Gimle Gård der vi møter den historiske personen. Hvem er personen du kommer til å møte? Det er foreløpig en hemmelighet…

Bransjeevent fredag 2. desember kl. 14.00 på Gimle Gård

Vi ønsker å presentere opplevelsen til samarbeidspartnere og kunder. Du vil få oppleve hvordan denne teknologien kan brukes og det blir en kort runde Q&A. Arrangementet varer ca. 1 time.

NB: Ordinær omvisning og forestilling lørdag 3. og søndag 4. desember 2022 kl. 12 og 14.

MetaHuman creator:

De historiske personene gjenskapes etter maleri, tegninger og fotografier. Framstillingen kan bli helt realistisk og gi publikum en forbausende gjenkjennelsesopplevelse.

Motion capture:

En skuespillers bevegelser overføres til en animert karakter via en drakt full av bevegelsessensorer, et kamera som tar opp og gjenspeiler ansiktsbevegelser samt en mikrofon for tale. Motion capture har blitt brukt på de store Hollywood-produksjonene i over to tiår.

Møt en historisk person i malerisalen på Gimle Gård

I dette prosjektet vil vi gjenskape en historisk person og bruke ham i en mobil, interaktiv, sanntidspresentasjon.

Hvem er personen du kommer til å møte? Det er foreløpig en hemmelighet … Meld deg på nyhetsbrevet vårt eller følg oss i sosiale medier for oppdatert informasjon!