Arkiv – Else Marie Jakobsen – Kunstneren, kunsten og kunnskapen

Else Marie Jakobsen er utvilsomt en av de største tekstilkunstnere i Norge. Hun har laget over 500 billedvev som finnes i kirker, offentlige institusjoner og privathjem i inn- og utlandet. Nå har Vest-Agder-museet fått hennes livsverk i gave.

22.06.2011 Kathrin Pabst

Hele sitt liv har Else Marie Jakobsen laget billedvev, skisser til nye tepper og tegninger. Resultatet er 581 billedtepper, proppfulle skisse- og utklippsbøker og et full innredet verksted med alt hun trenger for sitt virke, blant annet vevstolen.

21 av billedteppene, alle utklipps- og skissebøker og ikke minst innholdet av ateliet har hun nå gitt til museet.

Vest-Agder-museets konservator Birgitte Sørensen har i flere uker dokumentert Else Maries daglige arbeid og samlet inn mest mulig informasjon om kunstneren Else Marie Jakobsen, kunsten hennes og kunnskapen om tekniker og arbeidsmåter.

Til høsten setter Vest-Agder-museet ned en arbeidsgruppe som skal planlegge oppsettingen av en detaljert kopi av verkstedet og formidlingsmuligheter knyttet til gaven.
Målet er å legge til rette for at alle interesserte kan besøke Else Marie Jakobsens verksted på museet i fremtiden, og at de får mest mulig informasjon om kunsten og kunstneren. Dette blant annet ved hjelp av video- og lydopptak som de museumsansatte har tatt våren 2011.

Fredag 17. juni 2011 ble kontrakten mellom Else Marie Jakobsen og Vest-Agder-museet offisielt undertegnet.
Vest-Agder-museet takker for en svært generøs gave som vi vil ta godt vare på.