Arkeologi på nye veier – Mat, fornminner og arkeologi på Tingvatn

Arkeologi på nye veier inviterer sammen med Tingvatn fornminnepark til en arkeologidag. Er du nysgjerrig på hva som er funnet i forbindelse med E39 prosjektet? Bli med på en spennende dag hvor du lærer om hva slike funn kan fortelle oss om fortiden. Vet du hva er en kokegrop er ? Hva kan et flintflak fortelle oss?

Gjennom tidene har folk spist for å overleve, for å feste og for å ofre. Kokegrop, der maten ble laget, etterlater spor i jord som i vår tid blir funnet av arkeologer. Denne dagen kan du lære om hvordan en slik kokegrop fungerer. Vi skal nemmelig lager deilig lammelår med tilbehør i en kokegrop!

Mens du får deg en matbit, kan du ta en prat med arkeolog Morten Kutschera fra Agder fylkeskommune samt formidlingskoordinator Line Murphy fra Arkeologi på nye veier.

(For matservering må vi ta værbehold, er det mye regn denne dagen, da kan vi ikke lage kokegrop.)

Omvisning i museets utstillinger kl 12, 13 og 14.

Ønsker du matservering kl 13.30  må du forhåndsbestille plass her:

Arrangementet er gratis.

Velkommen!

Om Arkeologi på nye veier:

Arkeologi på nye veier er et kulturminneprosjekt knyttet til ny E39 mellom Lyngdal og Ålgård. Det er et bredt og nyskapende samarbeid mellom Nye Veier, Riksantikvaren, arkeologiske museer og fylkeskommuner.