Er du vår nye forteller? Vest-Agder-museet søker etter fortellere til sesongen 2022 på Tingvatn fornminnepark

Vest-Agder-museet søker etter fortellere til sesongen 2022 på Tingvatn fornminnepark.

Museet har fokus på jernalder i Agder. Vår formidling fokuserer særlig på folkevandringstiden i Lister, håndverket og samfunnet for øvrig i perioden. Vi søker etter deg som lar deg fascinere av fortellingene om vikingtiden og tiden før. Du blir inspirert av tingtradisjon, det skapende menneske, om mennesket bak fortellingen.

Vi ønsker oss engasjerte, positive og historieinteresserte søkere som vil være med og fremme museet og historien det representerer. Arbeidsperioden er hovedsakelig 16. juni-16. august, med muligheter for helge- og kveldsarbeid også før og etter sommersesongen. Vi har to ledige stillinger, hvorav den ene gjelder arbeid om sommeren, ca. 30 timer i uka, mens den andre i tillegg innebærer 1-2 dager per måned resten av året.

Tingvatn Fornminnepark

Arbeidsoppgaver:

Som forteller får du varierte arbeidsoppgaver og vil fungere som en del av laget med oss andre i museets åpningstider. En arbeidsdag som forteller består for det meste i å ta seg av de besøkende og gi dem en god opplevelse på museet. Som forteller skal du formidle historie med engasjement og spre kunnskap til publikum. I tillegg er også fortellere med på salg i museumsbutikk og servering og fremstilling av enkle retter fra kjøkkenet. Du må derfor være komfortabel med håndtering av penger, kasseoppgjør, lett renhold og enkle kjøkkenoppgaver.

Opplæring i de konkrete oppgavene vil bli gitt.

Foto Lasse Norlemann Mathiesen

Kvalifikasjoner:

Interesse for historie og formidlingen av den. Kunnskap om jernalder, særlig folkevandringstiden, vektlegges. Vi ønsker at du liker å holde på med håndverk og mestrer noe fra før av.

Relevant utdanning vektlegges (historie, arkeologi, sosiologi, antropologi, håndverksfag) men er ikke et absolutt krav. Vi verdsetter nerden i deg. Med andre ord er vi på jakt etter det du kan om historie og hvordan du får fortalt det til andre.

Vi ønsker først og fremst å høre hvorfor akkurat DU er den perfekte til å fortelle historiene.

Du er komfortabel med sosiale medier og mestrer det enkle med Instagram og Facebook.

Fordel med B-sertifikat

Personlige egenskaper:

– Motiveres av å møte nye mennesker
– Gode muntlige språkferdigheter og formidlingsevne, gjerne på flere språk
– Positiv, serviceinnstilt og utadvendt
– Strukturert og ryddig

Vi tilbyr en spennende arbeidsplass med et hyggelig arbeidsmiljø. Lønn etter ansiennitet og alder.

Er du interessert i å bli forteller hos oss?

Søknad  og spørsmål til avdelingsleder Katja Regevik: katja.regevik@vestagdermuseet.no

Søknadsfrist: 15. februar.

NB! Alle søkere må være fylt 18 år innen søknadsfristen. Søkere må ved tiltredelse i stillingen kunne fremlegge politiattest ettersom stillingen er knyttet til arbeid med barn og unge.

I sommerperioden er arbeidsdagene i hovedsak onsdag- søndag. Ved forespørsel kan det tilrettelegges for overnatting i nærområdet i tilfelle søkeren ønsker dette.

Om arbeidsgiveren:

Vest-Agder-museet IKS er et konsolidert museum, eid av de 15 kommunene i tidligere Vest-Agder samt Agder fylkeskommune. Museet har 57 ansatte fordelt på 11 besøksmål, fra Vennesla og Kristiansand i øst til Flekkefjord i vest. Felles administrasjon og fagseksjon er lokalisert til Odderøya i Kristiansand. Vest-Agder-museets visjon Sammen skal vi flytte grenser innebærer at vi ønsker at museet skal være et nyskapende museum i bevegelse og utvikling. Museet har stor bredde i sine aktiviteter og tilbud til publikum og arbeider aktivt på alle områder innen moderne museumsdrift.

Vil du fortelle historiene tilknyttet gravfeltet og tingplassen?