Konsert på Lista: Klang av Oldtid

Klang av Oldtid byr på nyskapende musikk satt i perspektiv med oldtiden. Bronselur, neverlur, bukkehorn og slagverk opptrer med sang, akkurat som for 3000 år siden.

16. juni kl. 18
Introduksjon og foredrag av musikerne på Nordberg fort.
Demonstrasjon av oldtidsinstrumentene.

17. juni kl. 13
Konsert foran helleristningene på Jærberget, Penne.
Med oldtidsinstrumenter. Ved dårlig vær blir konserten holdt på Nordberg fort

Gratis inngang begge dager.
Støttet av Utvalgte kulturlandskap

Parkering: Nordberg fort.

Begrenset antall plasser ved info-tavle om Penne-feltet.

Fra Klang av oldtids brosjyre:

Langs hele kysten finner vi spor fra bronsealderen. Helleristningene, skålgropene og hulemaleriene har inspirert oss til prosjektet Bergkunst. Konsertene arrangeres på lokaliteter med bergkunst i nærområdet.

Klang av Oldtid ble etablert i 2013 med autentiske drakter og kopier av de eneste spillbare lurene som i dag finnes fra bronsealderen. Musikken er inspirert av norrøn mytologi fra Håvamål og teksten på Tunesteinen. Elektronikk og improvisasjon kombineres med bestillingsverk.

Klang av Oldtid har hatt konserter i hele Norden og har samarbeidet med Nationalmuseet i København, Vitlycke museum i Bohuslen, Arkeologisk museum i Stavanger – AmUiS, NTNU Vitenskapsmuseet og NIKU i Oslo. Første CD «Bronselur» utkom i 2015 og vår nye CD «Tunesteinen» lanseres høsten 2018.

Nettside: http://bronselur.no/