Utstilling av Grethe Gerhardsen Trælands broderi-installasjon på Kristiansand museum

Søndag 25. oktober åpner utstillingen av Grethe Gerhardsen Trælands broderi-installasjon på Kristiansand museum. Utstillingen har fått navn «Hverdagsbilder – sting for sting» og blir på museet ut april 2016.

De fleste sørlendinger vil kjenne seg igjen i et eller flere motiver i denne utstillingen. Motiver med bibler, landskapet med det røde huset, for ikke å snakke om alle rosebildene! Dette er ei utstilling som vekker gjenkjennelse, men det er i aller høyeste grad også ei utstilling som stiller dette håndverket i nytt lyst, et nøyaktighetsarbeid, en estetisk vurdering av farger, materialer og rammer – en utsmykking av et hjem i form og innhold. Materialsettene kostet flere hundre kroner den gang, i dag selges bildene på gjenbruksbutikker for en svært billig penge.

Bibelbeltet, liggende format«Bibelbeltet» fyller den ene veggen i utstillingsrommet

Vi tar publikum med inn i tiden etter krigen, en tid hvor kombinasjonen av mindre boliger, mer fritid og salg av masseproduserte «broderi-kit» skapte en ny form for utsmykning i de tusen hjem. Bildene viser et uttrykk for fromhet, for ønske om skjønnhet, kjærlighet og hjemmets utsmykning.

Utstillingen åpnes av forfatter, tekstildesigner og kunsthåndverker Annemor Sundbø søndag 25. oktober kl. 14.

Kristiansand museum har søndagsåpent ut november, og fra og med mars 2016. Det er ellers åpent man-fre kl. 11-14. Omvisninger i utstillingen og i museet for øvrig kan bestilles hele året pr. e-post 381 02 690.

Velkommen!