De kom fra Fjotland, en utstilling om rosemaling i Vest-Agder

Tonstadbua fra Tonstad i Sirdal. Dette huset ble tidligere brukt som ventebu nede ved dampskipsbrygga. Veggene inne i bua er dekorert med bibelske motiver av den kjente rosemaleren Tore Asbjørnsen Risøyne i 1780. Tonstadbua ble overført til Vest Agder fylkesmuseum i 1967.

På Kristiansand museum står en fergebu fra Tonstad i Sirdal som er dekorert med rosemaling malt av en av Vest-Agders fremste rosemalere. Utstillingen De kom fra Fjotland: Rosemaling i Vest-Agder handler om rosemaling i Vest-Agder, og særlig de omreisende Fjotlandsmalerne. Utstillingen kan sees på Kristiansand museum hele sommeren.

Tore Målar eller Tore Asbjørnsen Risøyne var fra den lille bygda Fjotland i Kvinesdal. Det var overraskende mange av rosemalerne i Vest-Agder som kom fra Fjotland eller hadde aner derfra. Fra Fjotland dro de over store deler av Vest-Agder og også til nabofylkene for å ta maleoppdrag, både store og små.

Den nye utstillingen ser nærmere på Fjotlandsmalerne og på Tonstadbuas historie.

Rosemaling i Norge hadde sin storhetstid i ca 100 år, mellom 1750 og 1850. I denne perioden ble det produsert en mengde rosemalte kister, ølboller og esker. I Kristiansand museums samling finnes det en rekke gjenstander malt av rosemalere i Vest-Agder. Noen av disse kan nå sees i den nye utstillingen.

De kom fra Fjotland
Fra åpning av utstillingen 15. juni 2015

Utstillingen kan sees fra 15. juni og hele sommeren.