Besøksrekord hos Vest-Agder-museet 2017

Kristiansand museum

Vest-Agder-museets 11 avdelinger har igjen satt nye besøksrekorder!

2017 er forbi og vi har lagt bak oss enda et museumsår med mange historier fortalt. 2016 ble på mange måter et merkeår for Vest-Agder-museet som vinneren av den nasjonale «Årets museum» prisen for arbeidet med å bidra til en positiv samfunnsutvikling, med å tørre å sette tabubelagte og vanskelige deler av historien på dagsordenen. På toppen av dette kronet museet besøksstatistikken og hadde et rekordår med 104.000 besøkende.

Året 2017 ser ut til å fortsette i samme retning. Vi kan i dag skryte av å ha passert forårets besøksrekord på rundt 104.000 besøkende. Vest-Agder-museets 11 avdelinger kan vise til gode resultater for 2017, med et sammenlagt besøk på 120.631 besøkende.

I hele 2017 har vi hatt vår utstilling om fattigdom før og nå på vandring i fylket. Her har vi registrert en stor interesse for temaet som berører direkte 10 % av befolkningen på Sørlandet. Mange mennesker har vært innom utstillingen, og også interessen fra media var stor. Vårt inntrykk er at temaet engasjerer og at mange av våre besøkende setter stor pris på at vi også belyser tema som er viktig for mange i dagens samfunn, men for usynlig i det daglige, sier Kathrin Pabst, leder for fagseksjonen i Vest-Agder-museet.

Vest-Agder-museet består av elleve spennende besøksmål: Kristiansand museum, Gimle Gård, Odderøya museumshavn, Kristiansand kanonmuseum, Setesdalsbanen, Mandal museum, Sjølingstad Uldvarefabrik, Lista museum, Flekkefjord museum, D/S Hestmanden og Tingvatn forminnepark og besøkssenter.

Hele pressemeldingen kan leses her.