Sommerjobb 2024 på Sjølingstad Uldvarefabrik og Mandal museum

Er du interessert i historie og liker du å formidle kunnskap til barn og voksne? Da er kanskje dette sommerjobben for deg! Sjølingstad Uldvarefabrik og Mandal museum med Vigeland hus og Ballastbrygga industrihistoriske senter, søker dyktige omvisere/fortellere for sommersesongen 2024.

Sjølingstad Uldvarefabrik har sommeråpent daglig 20. juni–20. august og Mandal museum daglig mellom 20. juni–15. august. Hele perioden skal bemannes.
Sjølingstad Uldvarefabrik er en levende museumsfabrikk hvor vi fortsatt produserer ullvarer på de gamle maskinene. Museumsfabrikken tar imot grupper og enkeltgjester på omvisning og ullverksted, og vi har et publikumsmottak med museumsbutikk, kafé og utstillingslokale.

Oppgaver: Ta imot gjester på en positiv måte, fortelle om museumsfabrikken, ha omvisninger i fabrikken og gjennomføre ullverksted og andre barneaktiviteter. I tillegg betjene publikumsmottak, pakking av varer, rengjøring og annet forefallende arbeid.

Mandal museum holder til i Andorsengården, Vigeland hus og Ballastbrygga industrihistoriske senter. Museet viser malerier av Amaldus Nielsen og Adolph Tidemand, by- og industrihistoriske utstillinger, sjøfart- og fiskeriutstillinger og Gustav og Emanuel Vigelands barndomshjem. Vi trenger sommeransatte til alle de tre besøksstedene.

Oppgaver: Ta imot gjester på en positiv måte, fortelle om kunstnerne og om byens historie og industrihistorie, også gjennom omvisninger. Gjennomføre grafikkverksted på Vigeland hus og andre barneaktiviteter. I tillegg betjene butikk og enkel kafé, rengjøring og annet forefallende arbeid.

Vi søker etter deg som helst er fylt 18 år, er ryddig, pålitelig, historieinteressert og personlig egnet til å jobbe med sørvis. Du bør beherske engelsk godt, og gjerne også tysk. Sommerjobben krever politiattest. Opplæring blir gitt. Arbeidsperiode etter avtale.
Høres dette spennende ut? Send oss en søknad og skriv litt om deg selv og dine interesser, og hvorfor du vil jobbe på museum. Museumspraksis gir verdifulle erfaringer for framtida!

Søknadsfrist 1. februar. Skriv i søknaden hvilke uker du er ledig for sommerjobb, og hvilke avdelinger du helst vil jobbe på.
Spørsmål kan rettes til Judith Seland Nilsen, formidlingsleder Sjølingstad Uldvarefabrik og Mandal museum, på tlf. 48 85 48 06. Eller Birgitte Sørensen, avdelingsleder Mandal museum, på tlf. Tlf: +47 95 15 55 92.

Søknad med CV sendes til Judith Seland Nilsen

Vigeland hus.

Andorsengården.

Bilde fra utstillingen hos Ballastbrygga industrihistoriske senter i Mandal.
Fra utstillinga på Ballastbrygga industrihistoriske senter.