Sommerjobb og tilkallere på museene i Kristiansand!

Tussa på Tunet hos Kristiansand museum

Er du interessert i historie, liker du å formidle til ulike grupper og er glad i å omgås mennesker? Da er kanskje dette sommerjobben for deg! Våre museer søker dyktige omvisere/fortellere for sommersesongen 2023. Vi søker også tilkallingsomvisere før og etter sesongen.

Museene har åpent i skolens sommerferie. Felles for museene er at vi har arrangementer og omvisninger gjennom hele året.

Kristiansand museum: Kristiansand museum er et friluftsmuseum med hus fra Kristiansand, Setesdal og indre Vest-Agder. Vi er et besøksmål for både lokale og tilreisende turister og har mange ulike besøkende. Om sommeren har vi åpen kafe, dyr på beite og barneaktiviteter hver dag.

Kristiansand Kanonmuseum: I flott turterreng på Møvik utenfor Kristiansand ligger et kanonbatteri fra andre verdenskrig. Kanonen på Møvik er verdens nest største kanon montert på land. Batteriet (Batterie Vara) ble påbegynt i 1941 og skulle sammen med kanonbatteriet i Hanstholm i Danmark kontrollere skipstrafikken i Skagerrak. Kanonene hadde en rekkevidde på hele 55 kilometer.

Odderøya museumshavn: Odderøya museumshavn er en fredelig plett et steinkast unna Kvadraturen og Kristiansands populære handlegate, Markens. Museet ligger rett ved sjøkanten og du kan bl.a. låne robåt og vannkikkert, leie SUP-brett med historisk kart og oppleve det spennende livet under vann i vårt saltvannsakvarium.

Gimle Gård: Gimle gård er en lystgård fra tidlig 1800-tall, med en variert og spennende historie. Om sommeren har vi barneaktiviteter på utvalgte dager.

Til våre avdelinger søker vi engasjerte og dyktige formidlere og verter til spennende arbeidsdager på museene. Vi satser på levende formidling, så har du erfaring fra teater eller musikk er dette positivt, men ikke et krav for stillingen. Vi ønsker deg som er selvstendig samtidig som du kan jobbe godt sammen med andre, du er fleksibel og positiv til de mange ulike oppgavene som dukker opp gjennom en dag på museet. Er du historieinteressert er det positivt, men heller ikke nødvendig da opplæring vil bli gitt. Da mange av våre aktiviteter er knyttet til å gi barn en hyggelig og lærerik opplevelse på museet, er det en fordel om du har erfaring med, eller interesse for å formidle til barn.

Tussa på tunet - skuespill - Kristiansand museum.
Tussa på tunet Kristiansand museum.

Mye av arbeidet går dessuten også ut på å stå i resepsjon, bruke kasse, selge varer og generelt skape et hyggelige besøk for våre gjester. Erfaring fra butikk, resepsjon og servicestillinger er positivt, men ikke et krav til stillingen.

Obs. Dersom du ønsker å jobbe på Kanonmuseet, er det et krav at du må ha sertifikat for bil fordi man skal kjøre toget på museet.

Vi søker etter deg som helst er fylt 18 år. Du bør beherske engelsk godt, og gjerne også tysk. Sommerjobben krever politiattest. Arbeidsperiode etter avtale.

Høres dette spennende ut? Send oss en søknad og CV og skriv litt om deg selv, og hvorfor du kan tenke deg å jobbe på museum. Museumspraksis gir verdifull erfaring for fremtiden!

Søknadsfrist 14. februar. Skriv i søknaden om du søker jobb som tilkallingsomviser eller sommerjobb, hvilke uker du er ledig for sommerjobb, og hvilken av våre avdelinger du helst vil jobbe på.

Søknad og spørsmål til stillingene rettes til stine.edvardsen@vestagdermuseet.no