Kveldskjøring med Setesdalsbanen hver onsdag.

Hver onsdag i perioden 1. juli til 5. august kan du oppleve vakker natur i ekte retro-stil fra 1957.

Setesdalsbanen er mer enn bare damplokomotiv! Hver onsdag i denne perioden kan du reise i ekte 50-talls stil med motorvogna «Sulitelma», også kalt «Sulis». Da er det avgang klokka 18 fra Grovane stasjon til Røyknes stasjon, og med retur til Grovane.

Billetter må forhåndskjøpes på nett.

Da Sulitjelmabanen ble forlenget med 16.4 km fra Ågifjellet til Finneid i 1957 ble banen lagt gjennom 3 lange tunneler, hver på rundt 2,8 km. Røykplagen i tunnelene ble ansett for å være et problem. Damplokomotivene begynte dessuten å bli nedslitte og var vedlikeholdskrevende. Sulitjelmabanen valgte å gå over til dieseldrift og det ble etterhvert bestilt lokomotiver og en motorvogn.

Sistnevnte var beregnet for passasjertrafikken på den 36 km lange banen. Flere leverandører var aktuelle, men valget falt på Strømmens Verksted. Her hadde man god erfaring med bygging og levering av motorvogner type 86 og 91 til NSB. Motorvognen kom til Sulitjelma 12. november 1957. Senere, ca. 1965 fikk den navnet «SULITELMA».

Etter nedleggelsen ble motorvognen overtatt av Setesdalsbanen og ankom 4. november 1972. Her ble den satt i drift i 1977 etter en omfattende hovedrevisjon og representerer en viktig side ved landets smalsporhistorie.

«SULITELMA» er utstyrt med to Leyland (bussmotorer) type 680, hver på ca. 150 hk. Overføringen fra hver av motorene skjer via en konverter og en firetrinns Wilson gearkasse til en aksel i hver boggi. Ved behov trakk den med seg både en og to personvogner. Ofte gikk den sammen med en vanlig godsvogn, G nr. 97, da motorvognen ikke har noe eget godsrom. Setesdalsbanen har sikret seg vognkassen til denne godsvognen.

«SULITELMA» representerer den siste enheten bygget til en norsk smalsporbane (1067 mm).

Vennligst vent, men vi laster produkter...