Setesdalsbanen og den edmonsonske billett

Setesdalsbanen - Damptoget på vei mot Paulen bro

Det anbefales å forhåndskjøpe billetter til Setesdalsbanen på nett. Men fremdeles skal du hente ut de fine, gammeldagse pappbillettene når du kommer i billettluka på stasjonen.

Billettene bestilles og betales ved å gå inn på denne lenken her.

Når man forhåndskjøper billetter, er det viktig å huske på to ting:
  • Man innom billettkontoret på Grovane stasjon uansett for å hente den «ekte» og historiske billetten. Det er denne du viser til konduktøren ombord på toget.
  • Det andre som er viktig å huske på, er forhåndskjøpte billetter må hentes på stasjonen senest 30 minutter før avgang .
Har du kjøpt billett på nett må du også i billettluka for å hente ut den gode, gamle togbilletten. Foto Stian Herdal.

Til tross for dette moderne tilbudet – billetten som du som passasjer med Setesdalsbanen får når du kommer i billettluka på Grovane stasjon – er fremdeles den historisk riktige «edmonsonske» billett. Og her er historien bak denne tradisjonsrike togbilletten:

Den edmonsonske billett

I jernbanens tidlige historie i England, ble billettene skrevet ut for hånd på hver enkelt stasjon. Dette tok langt tid og kunne forsinke hele trafikken. Men tidlig på 1840-tallet ble det en endring. Den tidligere møbelsnekkeren Thomas Edmonson, nyansatt stasjonsmester på Newcastle and Charlisle Railway, løste problemet ved å introdusere forhåndstrykte billetter. Som del av dette, begynte man også med et serienummersystem som ble trykket på billettene. Dermed sikret man at eventuelle uærlige billettselgere kunne putte pengene i egen lomme. Som en del av det nye systemet, ble det også laget egne pregemaskiner til billettkontorene, slik at man kunne prege salgsdato på billetten.

Billettmaskin / pregemaskin fra samlingen til Setesdalsbanen. Foto Vest-Agder-museet / Magnhild Aasen

Billetten ble trykket på små rektangulære kartonstykker, og fikk navnet «edmonsonske billetter». Etter kort tid ble dette standardbillettsystemet over hele England og deretter ble systemet spredt ut til hele verden – også til Norge og Setesdalsbanen.

Disse billettene ble – og blir fortsatt – trykket på spesialkonstruerte trykkmaskiner, og NSB hadde i sin tid et eget billettrykkeri med flere slike trykkemaskiner. Ut over 1970- og 80 tallet overtok data-alderen også på billettfronten, og i 1995 sluttet NSB helt å bruke disse billettene selv.

Men disse billettene er en viktig del ved formidlingen ved flere museumsjernbanen i Norge, også på Setesdalsbanen. Derfor får publikum fortsatt med seg denne billetten som på 1840-tallet revolusjonerte billettsytemet ved jernbanen, og som i dag fremdeles trykkes i regi Norsk Jernbaneklubb.

Konduktøren sjekker billettene og klipper i billettene. Foto Stian Herdal.

Informasjonen om den edmonsonske billetten er hentet fra Norsk jernbaneklubb sin side, og du kan lese mer om dette på denne nettsiden.