Weaving Fabrics for Suits – utstillingsåpning

18. juni kl 15:00-00:00 | Sjølingstad Uldvarefabrik

18. juni kl. 15 åpner vi Franz Petter Schmidts utstilling «Weaving Fabrics for Suits» på Sjølingstad Uldvarefabrik. Utstillingen vises på museumsfabrikken alle dager 11-17 i hele sommer.

Utstillingen er en del av Franz Petter Schmidts prosjekt som stipendiat ved Kunsthøgskolen i Oslo. Stipendiatprosjektet tar utgangspunkt i norsk tekstilindustrihistorie, og Schmidt rettet søkelys mot hvordan verdier i historisk materiale fra denne industrien forvaltes. Hans intensjon er å samle og videreføre kunnskap, og å ta del i utviklingen av ny tekstilindustri i Norge.

I utstillingen viser Schmidt materialer han har produsert og samlet i stipendiatperioden, fra prosjekter ved fire norske veverier og fra samarbeider med skreddere og klesdesignere. Samarbeidet med herreskredder Liv Guri Østrem er sentralt. Østrem har sin fagbakgrunn fra Savile Row, skreddergaten i London, og hun syr etter klassiske britiske skreddertradisjoner. En søndagsdress og en serie med arbeidsjakker sydd av stoffer som Schmidt har vevd og farget utgjør viktige deler av installasjonen Weaving Fabrics for Suits.

Franz Petter Schmidt (f. 1969) bor og arbeider i Oslo. Han tok svennebrev i herreskredderfaget i 1992, og hovedfag ved avdeling for tekstil ved Kunsthøgskolen i Oslo i 2000.

Schmidts kunstneriske hovedmotivasjon er å løfte frem materiale fra kulturhistorien, verdier som i mange tilfeller står i fare for å gå tapt, og å undersøke hvilken relevans dette har i samtiden. Med utgangspunkt i bearbeidelser av arkivmaterialer fra norsk tekstil- og konfeksjonsindustri stiller han spørsmål om hvordan tingene vi omgir oss med er laget, og om hva som skal til for å produsere en bruksgjenstand som blir en varig del av livet.

Utstillingen er støttet av Program for kunstnerisk utviklingsarbeid og Kunsthøgskolen i Oslo.

For Franz Petter Schmidt the history of the Norwegian textile industry is fundamental for his work. Schmidt has been a research fellow at the Oslo National Academy of the Arts (KHiO) and the Norwegian Artistic Research Programme. This exhibition is part of the research project and includes installations consisting of textiles, garments, archive materials, photographs and interviews. In the exhibition, objects from weaving mills, some that are closed down and others that are still in business, form stories in order to focus on our valuation of both material and immaterial cultural heritage. It also includes garments from tailors and designers, made from fabrics Schmidt has produced in the weaving mills with which he has collaborated.

Foto: Fin Serck-Hansen

Sommerutstilling 2016 Franz Schmidt