Vest-Agder-museets gamle julegavetips

Reklame for en luksusutgave av en Victrola grammofon fra 1915. Grammofonen kostet rundt en tredjedel av en gjennomsnittelig middelklasse families årlige inntekt. Bildet fra www.museumofplay.org.

Lurer du på hva du skal gi familien i julegave i år? Det kan vi ikke svare deg på, men hadde det vært for hundre år siden kunne vi ha hjulpet. Vi har nemlig funnet frem noen julegavetips for musikkinteresserte fra begynnelsen av forrige århundre!

Fonografer

På slutten av 1800-tallet måtte den perfekte julegave ha vært en av de nye og fabelaktige fonorafene! Fonografen var et teknologisk vidunder som muliggjorde av- og innspilingen av lyd! Den ble oppfunnet av Thomas Edison i 1877 og raskt viderutviklet. De første apparatene brukte sylindere som kunne gjengi og spille inn hele 2 minutter med lyd.  Det ble anbefalt å bruke øretelefoner når de tidligst vokssylinderne ble spilt da lyden var litt lav. Fra 1908 ble det mulig å få kjøpt ekstrautstyr til fonografen som kan spille av sylindere med 4 minutter med lyd. De første fonografene var beregnet på kontorbruk og ble benyttet som diktafoner. Noen butikker brukte dem til å spille reklame for forbipasserende og besøkende. Edison videreutviklet senere fonografen til å bli mer egnet til bruk i hjemmet. Disse fonografene ble hovedsakelig brukt til avspilling av musikk. Utvalget av sylindere til salgs var stort og det fantes noe for enhver smak.

Men det var ikke alle som hadde råd til å eie en fonograf selv. Noen utesteder tilbød fonografmusikk med myntinnkast. Slike fonografer var vel verdt investeringen det var å kjøpe dem i musikkindustriens barndom.

Edison fonograf laget for å kunne spille bade 2- og 4-minutters sylindere. Produsert rundt 1910 i USA. Foto: Vest-Agder-Museet.

Et utvalg av sylindere I museets samling.
Et utvalg av sylindere i museets samling. Foto: Vest-Agder-Museet.

Reklameannonse for Edisons fonograf fra 1909. Bildet hentet fra www.saturdayeveningpost.com.

Grammofoner

Fra forrige århundreskiftet ble grammofonen med flate plater som lagringsmedium mer populær enn de sylinderspillende fonografene og grammofonen overtook etter hvert fonografens plass i folks hjem. Patenten ble tatt ut av Emile Berliner i 1887, men det tok nesten et tiår før den ble populær. Fonografen fremstod lenge som mer etablert og kjent enn den nye grammofonen. Det var ikke mulig å spille inn lyd selv på grammofonen slik det var på fonografen, men til gjengjeld kunne grammofon skilte med lengre spilletid og bedre og høyere lyd. Platene var også enklere å reprodusere enn sylindrene og kunne dermed selges billigere.

VAMF00086
Luksusutgave av grammofonspiller, produsert ca. 1906 av Victor Talking Machine Co. i USA. Foto: Vest-Agder-Museet.

VAMF00104
Liten reisegrammofon fra 1930-årene. Foto: Vest-Agder-Museet.

Grammofonen var etter hvert å få kjøpt i mange varianter og størrelser. For de reiseglade var en reisegrammofon midt i blinken. Den var liten, kompakt og enkel å ta med seg. Av størrelse og utseende lignet den på en stresskoffert, men den veide litt mer. Etterhvert ble reisegrammofonene mindre og i 1930-år var mulig å få kjøpt reisegrammofoner som ikke var stort større enn et datidens fotokamera.

Populariteten til grammofonene fortsatte i langt tid og teknologien ble stadig forbedret. På det meste ble det produsert rundt 2 milliarder grammofonplater i året. I 1980-årene gjorde CD-platen sitt inntog og overtok for grammofonplaten som lagringsmedium. I dag er digitale lydfiler som lastes ned fra internett i ferd med å ta over for CD-platen. Men det siste tiåret har det blitt økt interesse for de gamle grammofonplatene igjen. Salget av dem øker og mange mener at lyden på vinylplatene er bedre.

Så er kanskje noen av de gamle julegavetipsene ikke så utdaterte allikevel?

Grammofonplater
Grammofonplater er fortsatt aktuelt i dag. Foto: Vest-Agder-museet.