Vest-Agder-museet til «Sjøen for alle»

09. mars kl 00:00 - 13. mars kl 00:00 | Båtmessa "Sjøen for Alle", Norges Varemesse, Lillestrøm

Som landets ledende museum på formidling og dokumentasjon av plastbåthistorie fikk Vest-Agder-museet en forespørsel fra Norboat (Norges Båtbransjeforbund) om å stille på båtmessen «Sjøen for alle» på Lillestrøm 9.-13. mars 2016.

I år har messen 60-årsjubileum, og i den forbindelse  skal det lages en historisk utstilling av tidstypiske båter fra 1950-tallet frem til i dag. Vest-Agder-museet har brukt sitt nettverk og fremskaffet syv flotte klassikere til utstillingen. I utstillingen kan man blant annet se Roald Skibsruds fantastiske Skibsplast Seamaster 15′, Henrik Waarums Herwa 10′ Perla og Jan Henrik Andersons Fjord Sport 21. I tillegg til å stille med båter kommer vi til å ha barneaktiviteter og salg av årboken «Plastic – historier om plastbåten» på standen i Lillestrøm.

Vest-Agder-museets stand får også celebert besøk av Roald Skibsrud (Skibsplast), Herbert Waarum (Herwa) og båtkonstruktør Eivind Amble. Museet er stolt over at disse legendene innen plastbåtindustrien besøker oss. I helgen vil det være mulighet for å treffe dem og slå av en prat.

Se reportasje og intervju med konservator Jan Egil Hansen under Båtmessa her: Se-de-toffe-retrobatene/Batkanalen.no 17. mars 2016

Batutstillingen 1956 001_SFA

Under Sjøen for Alle i 1956 stilte Herwa med to modeller. Den ene var en kanadisk kano og den andre var den ti fots store Perla. Perla fra 1956/57 blir også å finne på SFA i 2016! Foto: Herwa Brosjyre utlånt av Herbert Waarum.

Fjord Sport 21_SFA_2012_Arild Johannessen

Her er Jan Henrik Andersons Fjord Sport 21 utstilt på museets stand under Sjøen for Alle i 2012. Foto: Arild Johannessen.

IMG_2011_de-tre-pionerer_Klaus Olesen

Bilde 4: Herbert Waarum, Roald Skibsrud og Eivind Amble var også hedersgjester på standen under Sjøen for Alle i 2012. Foto: Klaus Olesen.
Toppbilde: Roald og Rosa Skibsrud i Roalds Skibsplast Seamaster 15 i paraden under Tall Ships Race 2015. Foto: Kathrin Pabst.
Tekst: Jan Egil Hansen