Velkommen til Mandal museum og Vigeland hus

Andorsengården i Mandal.

Mandal omtales gjerne som «Den lille byen med de store kunstnerne», for denne lille byen klarte i løpet av 1800-tallet å fostre hele fem store kunstnere. I museet viser vi malerier av Adolph Tidemand og Amaldus Nielsen, fotoutstilling fra krigen, sjøfart- og fiskeriutstillinger og Gustav og Emanuel Vigelands barndomshjem. Barneleker og grafikkverksted for barn hver dag i sommer.

Adolph Tidemand, Olaf Isaachsen, Amaldus Nielsen, Gustav Vigeland og Emanuel Vigeland er alle født i Mandal. På Mandal museum vises originale arbeider av alle kunstnerne. 20. juni startet sommersesongen på museet og utstillingene åpne for alle mandag til søndag fram til 15. august.

Mandal museum har tre besøksinnganger: I Andorsengårdens hovedbygning viser vi maleriutstillinger, i Andorsengårdens økonomibygning viser vi sjøfart- og fiskeriutstillinger og på Vigeland hus kan du bli med på omvisning i barndomshjemmet til Vigelandsbrødrene.

Museet arrangerer også byvandringer i Mandal. Billetter selges i sjøfartsutstillingen i Andorsengårdens økonomibygning. Billetten gir også fri inngang til museets besøksinnganger enten samme dag (før kl. 17) eller dagen etter.

Barn er ekstra velkomne gjester, vi har barneleker og kunstaktiviteter i Andorsengården hver dag i hele sommer. På Vigeland hus kan barna delta på grafikkverksted hver dag.

Velkommen til Mandal museum og Vigeland hus i sommer!

Besøk også Sjølingstad Uldvarefabrik – den levende museumsfabrikken. Der kan du se ull bli forvandlet til ferdige varer på gamle maskiner.

Vigeland hus Mandal museum
Våre flinke fortellere står klare til å vise fram Gustav og Emanuel Vigelands barndomshjem.
Grafikkverksted på Vigeland hus, Mandal
Grafikkverksted på Vigeland hus.
Bli inspirert av Mandalskunstnerne. Foto Birgitte S. Abrahamsen185_6875211736916339977_n
Bli inspirert av Mandalskunstnerne.