Vår ganske lokale nasjonale mestertyv

07. februar kl 19:00-20:30 | Andorsengården, skutegalleriet
Tingstua/Ting- og arreststua i Mandal, Ytre Sandgate

Mandal museum inviterer til historiekveld tirsdag 7. februar kl. 19 i Andorsengården. I februar 2017 markerer vi at det er 220 år siden den nå så kjente Ole Pedersen Høiland ble døpt i Grindheim kirke.

Ole Høiland skulle vise seg å bli en kjent og sagnomsust person i Norge som blant annet satt fengsla i Tingstua i Mandal, og rømte derfra, for omkring 200 år siden.

Høiland var virksom i første halvdel av 1800-tallet, men historiene om ham lever fortsatt videre. Konservator og avdelingsleder ved Mandal museum holder foredraget «Ole Høiland – vår ganske lokale nasjonale mestertyv», hvor hun forteller mer om hvem den historiske personen Ole Høiland var, og hva kildene forteller om ham. En del av mytene rundt Ole Høiland vil også få plass i foredraget.

Vel møtt!

Fri entré, kaffe/te kr 20,-.

Foredraget holdes i «skutegalleriet» i Andorsengården, inngang fra Store Elvegate vis-a-vis Thomas Salvesens eft.

Foto: Ting- og arreststua i Ytre Sandgate i Mandal. Fotograf: Anna Halling. Copyright Mandal museum, Vest-Agder-museet.