Utstillingsåpning: «Ting vi har felles»

06. februar kl 13:00-19:00 | Kristiansand bibliotek

Seks av Kristiansands innbyggere fra ulike nasjoner ble invitert på besøk i Kristiansand museums gjenstandsmagasin. Blant «typisk norske» museumsgjenstander som trau og mangletre ble de bedt om å finne noe som minnet om deres hjemland.

Utstillingsåpning  «TING VI HAR FELLES»

I magasinene, som er selve hjertet av museet, hvor vi bevarer det vi mener er viktig for Vest-Agders historie, fant vi felles referanser. Gjenstandene i Vest-Agder-museets samling har mange likhetstrekk med gjenstander fra lokalkulturer i andre deler av verden. Dette kan du se i utstillingen «Ting vi har felles».

Linna Heng fra Kambodsja, Charlotte Najjemba fra Uganda, Ali Ahmad Jraho fra Syria, Abdalrahem Abdalah Hussaen fra Syria, Mohamed Kassim Abdulle fra Somalia og Mengeza Yemane fra Eritrea har valgt ut gjenstander til utstillingen.

Lokalhistorie for alle
Kristiansand er en flerkulturell by. Med denne utstillingen ønsker vi å bidra til at flere av Kristiansands innbyggere føler en tilknytning til vår lokalkultur og den materielle kulturarven vår, uansett bakgrunn.

Dato: Tirsdag 6. februar
Tid: 15:00 – 19:00
Sted: Lokalsamlinga i 2. etasje på Kristiansand folkebibliotek
Pris: Gratis

Arrangør: Kristiansand folkebibliotek og Vest-Agder-museet.

Offisiell åpning ved kulturdirektør Stein Tore Sorthe, musikkinnslag ved Miriam Soto Aguilar, Mauricio Caamano og kulturskoleelev Máni Snær Ruiz Kolbrúnarson, presentasjon av utstillingen ved Vest-Agder-museet.

Utstillingen er produsert av Vest-Agder-museet, i samarbeid med Kristiansand Folkebibliotek. Utstillingsdesign er utformet av Linn Kristine Kvammen.

Prosjektet er støttet av Vest-Agder fylkesbibliotek.