Turist i egen by 2017!

21. mai har du muligheten til å oppleve noen av attraksjonene til Vest-Agder-museet HELT GRATIS!

Vi holder åpent for gjester denne dagen på følgene steder: Kristiansand kanonmuseum, Kristiansand museum og Odderøya museumshavn.

Det du trenger å gjøre er å registrere deg på forhånd her.
Så viser du frem billetten når du kommer på aktiviteten, museet eller attraksjonen som er med på arrangementet «Turist i egen by – Kristiansand».
Her finner du også arrangementet på Facebook.

Årets nyhet er byvandring! Bli med på en spennende tur rundt i posebyen

BYVANDRING

Bli med på byvandring i Kvadraturen

Visste du at det som var byens største trebygning huset kriminelle og fattige, eller at det var i Posebyen at byens fattige bodde? Bli med på en spennende vandring gjennom Kvadraturen med fokus på forholdene for Kristiansands fattige på 1700- og 1800-tallet. Vi går gjennom deler av kvadraturen og fokuserer på historier knyttet til fattige i Kristiansand i tidligere tider.

Når: 21. mai kl. 12 og kl. 14.

Oppmøtested: Utenfor hovedinngangen til Kvadraturen skolesenter.

Varighet:  ca. en time.

ODDERØYA MUSEUMSHAVN

Maritime familieaktiviteter

Denne dagen tar vi frem alle ute aktivitetene! Her kan vi tilby maritime aktiviteter for hele familien. Har du prøvd å lage buttons før? Du kan også brette papirbåter og lage barkebåter. Vi har alt utstyr! Kanskje klarer du å fange noen krabber på bryggekanten? Krabbesnøre lager du også her. Vi setter også frem det store bassenget slik at sjøsetting av båtene vil gå som en lek og krabbefangsten kan beskues på nært hold. Kanskje dukker Pelle-Krabbe opp?

Blir du fysen på noe godt, selges det vafler i «kabyssen». Museumsbutikken har et bredt tilbud av maritime leker – så her kan du finne både bursdagsgaver og kanskje også noe til deg selv.

Åpningstid: kl 11-16.

KRISTIANSAND MUSEUM

Åpne hus på Setesdalstunet

Denne dagen kan du oppleve å være inne i de gamle husene på Setesdalstunet. Dette er en opplevelse i seg selv! Her kan du kjenne lukten av gamledager mens du tar inn over deg historien disse byggene forteller deg. Ett av de tre stabburene som man finner på tunet, et tre etasjers loft fra Nomeland, som er blitt datert helt tilbake til 1580!

I Bygaden ligger Konsul Mørchs Paviljong Café som holder åpent denne dagen. Her serveres kaker, vafler, brus og kaffe.

Åpningstid kl. 12-16.

KRISTIANSAND KANONMUSEUM

Verdens nest største kanon på Møvik

I flott turterreng på Møvik utenfor Kristiansand ligger et kanonbatteri fra andre verdenskrig. Kanonen på Møvik er verdens nest største kanon noensinne montert på land og er et spennende skue for store og små. Stedet ligger ca. 10 km vest for Kristiansand på Møvik fort. Opplev et hyggelig turområde med en fantastisk utsikt over skjærgård og Skagerrak.

Åpningstid kl. 11-17.