Spennende fast stilling i veveriet på Sjølingstad Uldvarefabrik

Vi lyser ut en fast, ledig stilling i veveriet på den levende museumsfabrikken Sjølingstad Uldvarefabrik, et unikt anlegg i europeisk målestokk.

Ullvarefabrikken ble etablert i 1894 og er i dag en levende museumsfabrikk. Anlegget er unikt i europeisk målestokk og det produseres fremdeles ullvarer på de gamle, autentiske maskinene.
De besøkende får se prosessene råulla må gjennom før den ender opp som ferdig vare. I museums-butikken selges egenprodusert garn, kardet ull og tepper. 11 fast ansatte har sitt daglige virke på Sjølingstad.

Spennende fast stilling i veveriet (100 %)

Veveristillingen, som er nyopprettet, skal gjennom daglig vedlikehold, produksjon og dokumentasjon delta i arbeidet med å sikre at veveri, spoleri og possement til enhver tid er i orden og operativt.  Det arbeides i et team på 3 personer som overlapper hverandre for å sikre overlevering av den gamle håndbårne kunnskapen. Oppgaver som ligger til stillingen:

• Produksjon av vevde ulltepper og stoffer
  • Kvalitetssikring av råvarer og ferdig produkt
  • Medansvar for varelager veveri
  • Innstilling og vedlikehold av vevstoler
  • Formidling til besøkende
  • Opplæring av fortellere i veveriet

Den som blir ansatt vil være delaktig i de øvrige aktivitetene på avdelingen.

Ønskede kvalifikasjoner:

• Mekanisk kompetanse
  • Kunnskap/erfaring fra tekstilproduksjon/veving
  • Interesse for historie
  • God formidlingsevne skriftlig og muntlig på norsk
  • Gode samarbeidsevner

Stillingen passer for en allsidig, fleksibel og selvstendig person. Det vil bli lagt vekt på personlig egnethet ved ansettelse. Helgearbeid må i noen grad påregnes.

Vi tilbyr spennende og utfordrende oppgaver i et interessant faglig miljø, ordnede arbeidsforhold og et godt arbeidsmiljø. Stillingen er fast og lønnes etter avtale.

Søknad med CV og publikasjonsliste sendes innen 17. juni til:

post@vestagdermuseet.no eller til Vest-Agder-museet IKS v/adm.sjef, Odderøya 17, 4610 Kristiansand.

For ytterligere informasjon om stillingen, kontakt avdelingsleder Sylvi Sørensen på tlf. 415 11 707.