«Skipsforlis og -havarier i Søgne skjærgård gjennom 500 år» nominert til Sturlaprisen 2016!

Jan G. Langfeldt er nominert til Sturlaprisen for sin bok om skipsforlis og – havarier.  Torsdag 7. april får vi vite hvem av de nominerte som får prisen.

Boka ble utgitt som del av Vest-Agder-museets publikasjonsserie «Kulturhistoriske refleksjoner – ny viten» og er et imponerende oppslagsverk.

Forlis og havarier har engasjert og berørt befolkningen i mange små lokalsamfunn langs hele kysten fra syd til nord. Alle kjente alle, og sørget med som én familie når noen omkom på sjøen.

Forfatter Jan G. Langfeldt har i flere år samlet beskrivelser av 60 forlis og 34 havarier i Søgne skjærgård som de siste 500 årene har engasjert loser og andre – også offentlige personer – i redningsaksjoner, sjøforklaringer og auksjoner. Få regioner har dokumentert disse ulykkene som var så vanlige ved kysten, så detaljert, og hvordan de engasjerte loser og andre i lokalsamfunnet. Langfeldts bok fremstår derved som unik og som svært relevant for alle som er opptatt av skipsfart og skipsforlis i Norge.

Omslag (2)

I pressemeldingen skriver Styret for Sturlaprisen at dette er en formidlingspris til en lokal bokutgivelse i Søgne/Songdalen. Formålet er å stimulere til lesing av lokal litteratur, og være en oppmuntring til å gi ut bøker lokalt.

Prisen er oppkalt etter Sturla Ertzeid som var en kulturpersonlighet i Søgne. Gjennom hele sitt voksne liv var han en aktiv og høyt verdsatt kåsør, kulturformidler og forfatter. Han gav ut en rekke lokalhistoriske bøker og hadde en fantastisk muntlig fortellerevne. Sturla ble en folkekjær formidler og fikk Søgne kommunes kulturpris i 1987, Vest-Agder fylkeskommunes kulturpris i 1997 og Kongens fortjenstmedalje i 1992.

De fem nominerte er:

Jan G.Langfeldt – «Skipsforlis og -havarier i Søgne skjærgård gjennom 500 år»

• Foreningen skolehuset Ny-Hellesund – «ABC – skolehuset i Ny-Hellesund. 1865-2015»

• Are Eivind Brænne – «Sorti in corpore. Mysteriet på Stusvik gård»

• Kai Erland – «Den lille bygda i den store krigen. Songdalen under andre verdenskrig»

• Annemor Sundbø – «Spelsau og samspill. Glansfull ull og lodne skjebnetråder. Myter og refleksjoner»

Vest-Agder-museet gratulerer alle fem forfattere med nominasjonen og ønsker lykke til under utdelingen 7. april i Søgne bibliotek. Arrangementet begynner kl 18:00. Mer informasjon finner du her på Sturlaprisens Facebookside.