Utstilling i Odderøya museumshavn: Skibsplast – et håndverk og en drøm

Odderøya museumshavn plastbåtutstilling 2022
Odderøya museumshavn plastbåtutstilling 2022.

I Odderøya museumshavn kan du se en utstilling om gründeren Roald Skibsrud og hans livsverk, Skibsplast – båtfabrikken som lå i Evje, seks mil i inne i landet og et godt stykke fra den sørlandske skjærgård.

Utstillingen i Odderøya museumshavn
Utstillingen i Odderøya museumshavn.

I utstillingen får du et innblikk i historien bak plastbåtfabrikken Skibsplast og grunnleggeren Roald Skibsrud. Hva fikk en ung gutt som vokste opp i en trevarefabrikk til å ønske å produsere plastbåter? Hva var det med denne bedriften som gjorde at den klarte å opprettholde produksjonen helt fram til 2012? Da produksjonen opphørte, var Skibsplast den eldste gjenværende plastbåtbedrift i landet.

Roald Skibsrud egenprodusete kajakk. Foto Thorunn Lunnde
Roald Skibsrud egenprodusete kajakk. Foto Thorunn Lunde.

Skibsplast deler mange fellestrekk med de andre norske pionerbedriftene innen plastbåthistorien. På den måten er bedriften og også gründeren en representant  for mange av disse historiene.

Odderøya museumshavn plastbåtutstilling.
Støpestøvler fra Skibsplast.
Støpestøvler fra Skibsplast. Foto Thorunn Lunde.

Les mer om utendørsutstillingen i Odderøya museumshavn

Plastbåtutstilling i Odderøya museumshavn