Stemningen på Setesdalsbanen

Det gløder i kull og bobler i kokende vann når det tuter i fløyta på de gamle damplokomotivene. Med ærverdige stasjonsbygninger, stilfulle vogner i teak, hundre år gamle lokomotiver og lukten av brennende kull kan du være med på en unik reise gjennom et lite stykke Norge. Den vakre naturen er ren bonus.

Setesdalsbanen er en smalsporet (1 067 mm) museumsjernbane som går på den 8 kilometer lange, ville og naturskjønne strekningen mellom Grovane og Røyknes stasjoner i Vennesla kommune, Vest-Agder fylke.

Banen ble åpnet i 1896 mellom Kristiansand og Byglandsfjord. Bare 2 år etter nedleggelsen i 1962 åpnet Norges første museumsjernbane. Siden da har du kunnet oppleve et levende museum, med over 100 år gamle damplokomotiver, stilfulle trevogner, ærverdige stasjonsbygninger og lukten av kull.

Her kan dere få et glimt av Setesdalsbanen gjennom en reportasje som ble laget av TARE TV sommeren 2013.

English:

With the authentic old railway station buildings, the stylish teak carriages, the century old locomotives and the smell of burning coal, you can join in on a unique journey. The beautiful scenery is only an added bonus.

When opened in 1896 this narrow-gauge railway (1067 mm / 3’6”) dramatically changed people’s lives by connecting the isolated valley of Setesdal and the town of Kristiansand. For nearly 70 years the railway transported people, livestock and various products from the valley. The railway was closed down in 1962 but reopened as a heritage railway two years later, as the country’s first railway museum.

The staff onboard the train are all volunteers with a passion for the heritage railway. Today 7.97 km out of the original 78 km track is preserved. The steam train winds its way through the valley, a tunnel, across a dam and along a timber slide. It is possible to buy light refreshments and souvenirs on this tour.