Sesongstart med Kristiansands 375 år

Søndag 12. juni markerte Vest-Agder-museet sesongstart med et felles arrangement for hele museet. Årets tema var «Kristiansand 375 år». Dagen bød på mange aktiviteter, liv og røre i Bygaden på Kristiansand museum.

Rundt 500 mennesker besøkte friluftsmuseet på Kongsgård til årets sesongstart-arrangement. Noen av dem deltok i museumsquizen, og noen få av dem hadde svart riktig på de seks spørsmålene. Vi byr på svarene og en liten bildekavalkade fra det koselige arrangementet i flott junivær.

Museumsquiz:

• Hvor mange ekte vinduer finnes på bygningen Festningsgaten 16 i Bygaden: 19, 27, 31? Svar: 27
  • Det var en kristiansander som startet import av bananer til Norge. Når skjedde det: : 1853, 1905, 1929? Svar: 1905 (BananMatthiessen)
  • Hvilken av disse gjenstandene har man ikke funnet under utgravningene på Torvet: Krittpipe, hodeskalle, Ford Taunus? Svar: Ford Taunus
  • Hvor lå det bane for kjeglespill i Kristiansand for 200 år siden: Kjøllen under Baneheia, Flaten på Odderøya, Gimlekollen? Svar: Kjøllen under Baneheia
  • Hvilken av disse rettene spiste man i Kristiansand for 375 år siden: vassgraut, potetlomper, rabarbrasuppe? Svar: vassgraut
  • Hvor mange liter vann i døgnet drikker ei ku: ca. 10 liter, ca. 20 liter, ca. 100 liter? Svar: Ca. 100 liter

Museumsdag_Bygaden_Torvsalg_Arve Lindvig_web

Torvboden: Blide jenter solgte grønnsaker og brød. I bakgrunnen et 100 år gammelt motiv fra Torvet i Kristiansand. Foto: Arve Lindvig.

Bygaden_12062016_Rosegaarden_barneteater_SLIDER

Påfunn i Bygaden: Rosegården barneteater var et festlig innslag i Bygaden. Undres på om noen ville betale én krone for å hjelpe til med å male hus? Foto: Arve Lindvig.

Museumsdag_Bygaden_matretter_Eirin_Arve Lindvig_web

Historisk mat: Matboden med retter fra 1716, 1816 og 1916 var populær. Man var raus med sitronene i den 200 år gamle kakeoppskriften. Foto: Arve Lindvig.

Thorunn_Maria_museumsdag 12062016_Gunhild Aaby

Arbeidere: Du kunne få kjøpt hjemmebakte boller til historisk pris og bære vann og ved og skrelle rotfrukter. Foto: Gunhild Aaby.

Museumsdag_Bygaden_Jan Henrik Munksgaard_rusletur_web

Rusletur: «Rusletur-forfatter» og tidligere museumsbestyrer, Jan Henrik Munksgaard, øste av sin kunnskap om byen under Rusletur i Bygaden. Foto: Arve Lindvig.

Museumsdag_Bygaden_lirekasse_Arve Lindvig_Web

Musikk i gatene: Det er ikke hver dag man har anledning til å spille på en ordentlig lirekasse: Foto: Arve Lindvig.

Museumsdag_12052016_Oliver_reperbane_Arve Lindvig_WEB

Reperbane: Som alle andre kystbyer hadde Kristiansand reperbane. Her er Sjølingstad Uldvarefabrik i gang med å lage hoppetau med en gammel snortvinner. Foto: Arve Lindvig.

Museumsdag_12062016_arkeologi_Arve Lindvig_KLARERT_WEB

Arkeolog: En stråmønstret tallerkenbit dukket opp i utgravningskassene på museet. Her kunne man selv lete fram gjenstander som hadde ligget under brosteinen på Torvet i Kristiansand. Fylkeskonservatoren var med og ga svar på spørsmål fra de små arkeologene. Foto: Arve Lindvig.