Utstillingen av plastbåter i museumshavna vil variere fra år til år. Noen er museets egne, noen tilhører eksterne plastbåtentusiaster som bruker båtplassen for å vise frem sin klassiker.

Fjord Popular

Fjord Popular var en av de første båtene til Fjord Plast, og var mest sannsynlig arvegods fra bedriften Simoa Plast. Båten ble levert i tre utgaver – åpen, med dekk i mahogny eller i plast. Modellnavnet understreker Fjords tidlige ønske om å markedsføre seg i Europa. Båten kostet 3400 kr i 1961, noe som utgjør rundt 39 000 kroner i dag. Med andre ord var ikke denne båten spesielt rimelig.

Fjord Popular

————————————————————————————————————————————————————————

Herwa Familiebåt

Denne båten ble bygget av Herwa Plast i Grimstad. Herwa ble opprettet på Odden i Grimstad 1. april 1956. Mannen bak Herwa var Herbert Waarum som støpte den første norske plastbåten i 1953. Herwa Familiebåt 15 ble lansert i 1963 og det ble bygget 200 stykker. Båten er tegnet av den kjente konstruktøren Sam O. Berge som hadde over to hundre båtkonstruksjoner bak seg.      

Herwa familiebåt

———————————————————————————————————————————————————————–

Nidelv 15

Nils Nilsen Båtbyggeri, senere Nidelv, var et båtbyggeri som hadde bygget trebåter siden 1929. Bedriften lå med Nidelven i Arendal og hadde bygget de kjente With-båtene i tre. Båtbyggeriet tok konsekvensene av overgangen fra tre til plast som byggemateriale. I sin egen brosjyre skrives: «Det er med vemod vi delvis nå må forlate trebåtbyggingen og ofre oss for de mer moderne tider, der folk flest vil ha plastbåter.» Nidelv 15 var den første Nidelvbåten i plast og ble lansert i 1968.

Nidelv de Luxe 2

———————————————————————————————————————————————————————-

Norcem Cinderella

Cinderella er tegnet av Ole With driftsingeniør ved Norcem marine og nevø til den kjente båtkonstruktøren Bror With. Båten ble lansert i 1969 og var en «tretypebåt». Det vil si a den ble laget som åpen landstedbåt, passbåt med dekk og senkekjølbåt med mast og seil. Norcem Marine ble etablert som merkevare i 1969 etter en fusjon med Slemmestad Fiberglass-Fabrikk som hadde produsert plastbåter siden midten av 50-tallet.

Norcem Cinderella

———————————————————————————————————————————————————————–

KMV With Vital 15

With Vital 15 ble bygget av KMV Plastindustri i Høllen i Søgne. Båten er designet av Bror With, en av landets mest kjente småbåtkonstruktører. With sine modeller ble synonymt med en KMW-båt. Båten har byggenummer 15079, og i følge KMVs protokoller ble denne båten angivelig solgt til firmaet N.V Ido i Holland i 1973.

KMV With

———————————————————————————————————————————————————————–

Jernbanebåt 15

Denne båttypen går under modellnavnet «Jernbanebåt». Jernbanebåtene ble i første omgang bygget av en gruppe arbeidere fra NSB i deres lokaler ved Vesterbrua i Kristiansand. I første omgang ble det angivelig støpt rundt 30 båter. Det er sannsynlig at formene ble lånt videre da eieren av båten kan oppgi at den er støpt av hans bestefar Mathias Rekve som var offiser på Gimlemoen. Hvis noen har flere opplysninger om disse båtene er Vest-Agder-museet interessert i det.

Jernbanebåt

———————————————————————————————————————————————————————–

Ask Viking 17

Henrik J. Askviks Sønner AS startet opp med trebåtbygging i 1911 i Bergen, og kom senere til å hete Askeladden. Bedriften var et av de tidligste tradisjonelle trebåtbyggeriene som gikk over til å produsere plastbåter da de støpte sin første plastbåt i 1957. Frem til 1971 støpte bedriften båter på utsiden av en hanform. Det medførte at båtene ble glatte og fine på innsiden, men rue på utsiden.      

Bilde kommer

———————————————————————————————————————————————————————

Fjord Fjordling 17

Fjord Plast ble stiftet i Arendal sommeren 1960 og allerede fra starten var målet å satse på eksport av båter til utlandet. Alf Bjercke hadde logoen med vikingskipet klar til første styremøte og navnet Fjord var et fengende internasjonalt navn. Fjordling 17 er designet av den kjente båtkonstruktøren Jan Herman Linge og ble lansert i 1963. Båten ble en stor salgssuksess og solgte godt i Nord-Europa gjennom to tiår.

Utstilling hovedbild med Fjord fjorling

———————————————————————————————————————————————————————–

Skibsplast Cruiser 18

Skibsplast Cruiser 18 er tegnet og konstruert av Roald Skibsrud, mannen bak bedriften Skibsplast på Evje. Angivelig ble det bare bygget åtte eksemplarer av denne båten da formene gikk tapt i brannen på Skibsplast 15. november 1964. Både trevarefabrikken til Roalds far og plastverkstedet ble totalskadet i brannen. Båten er totalrestaurert av nåværende eier.    

Skibsplast Cruiser

———————————————————————————————————————————————————————–

Draco 2000HT

Båten er designet av Kåre Drangsholt i samarbeid med Jan Herman Linge. Den har dyp V-bunn og ble lansert på slutten av sekstitallet under navnet Draco Sportling 2000. Modellen ble en salgssuksess og markerte den virkelige starten for Drangsholts Draco. Drangsholt bygget en racingbåt av en 2000 Sportling HT som fikk navnet «Dracula». Han mente at «Skal man selge båter, er det greit å ha noen pokaler å skryte av.»

Draco

———————————————————————————————————————————————————————–

Skibsplast Sportsmann junior 11 open

Sportsmann junior 11 open var den minste og rimeligste modellen Skibsplast produserte. I brosjyrene står det at den er en tro kopi av Sportsmann 13. Båten ble lansert rundt 1964 og ble levert enten åpen eller med dekk. I begynnelsen kom båten med mahogni reling, men etter hvert ble den byttet ut med esing i glassfiber. De originale støpeformene til båten er gitt til Vest-Agder-museet av Roald Skibsrud i 2015.

Båt ro

———————————————————————————————————————————————————————–

Skibsplast Sportsmann 13

Skibsplast Sportsmann 13 er designet av Roald Skibsrud og var en av de første modellene til Skibsplast. Denne båten kom i to utgaver, med eller uten dekk. De Luxe utgaven var Skibsplasts bestselger på 1960-tallet. I 1968 kostet den åpne båten 2490 kroner ferdig levert i Kristiansand. Båten er totalrestaurert av eier, men har fremdeles den originale gelcoaten.

Robåt stor

———————————————————————————————————————————————————————–

Selco Selspeed 14

Skroget er designet av båtkonstruktøren Otto L. Scheen jr., mens Ole Mauritz Mustad og Jostein Myrberg, mennene bak Selco, stod for design av dekket. Selspeedens utforming og design trekker i stor grad veksel på amerikanske kjøretøyer fra samme periode, noe som ikke var uvanlig for båter fra denne tiden.

Selco Selspeed

————————————————————————————————————————————————————————

Tekstene er skrevet av Jan Egil Hansen.

Du finner mer informasjon om museets plastbåtsatsing her på nettsidene. I aktivitetshuset kan du kjøpe boka «Plastic» med flere relevante artikler. Etter hvert vil du også kunne kjøpe brosjyrer med mer informasjon om hver av båtene her.

For mer informasjon om museets plastbåtsatsing kontakt konservator Jan Egil Hansen, j.hansen@vestagdermuseet.no.