Når enden er nær: Nyprodusert Skibsplast Sportsmann 11′ junior

Lørdag 13. mai 2017 ble det foretatt et stort skritt i ferdigstillingen av museets nyproduserte Skibsplast Sportsmann 11′ junior. Her følger en liten beretning om arbeidet som ble gjort.

Albert Kjetså og Svenn Madsen setter på dekket for siste gang. Foto: Jan Egil Hansen.

Av praktiske og historiske årsaker ble støpet kjørt til Evje og Skibsplast. Her fikk vi hjelp av Terje Hårtveit, som fremdeles jobber med service og delesalg ved bedriften. I tillegg var Svenn Madsen og Albert Kjetså hyret inn for å montere båten. Disse tre har til sammen over 80 års erfaring i bedriften. Båten kunne ikke være i tryggere hender. Også Roald Skibsrud kom innom for å følge arbeidet.

Albert Kjetså (f.v.), Roald Skibsrud, Svenn Madsen og Terje Hårtveit. Foto: Jan Egil Hansen.

Arbeidet startet med å lime skrog og dekk sammen. Dette måtte skje fredag 12. mai slik at det rakk å herde til påfølgende dag. Da lørdagen kom, var båten klar til å bli reinskjært og montert ferdig.

Båten blir «kneppet» sammen. Begrepet kommer mest sannsynlig av lyden tvingene lager når de låses. Foto: Jan Egil Hansen.

Skrog og dekk ble «poppet» sammen, og fenderslist ble trukket på. Her var det viktig å være rask da fenderlisten ikke måtte bli kald. Den tidsriktige fenderlisten hadde museet fått av Skibsplast en stund i forveien.

Terje Hårtveit (f.v.) og Albert Kjetså popper fast dekket, mens Svenn Madsen reinskjærer dekket innvendig. Foto: Jan Egil Hansen.

En rekke beslag og detaljer ble montert denne dagen, eksempelvis akterspeilforsterkning, pullert, styring og seter. Mest spenning var knyttet til monteringen av vindskjermen. Det kan være en risikosport å bore i plexiglass, da man kan risikere at det sprekker. Skibsrud hadde på forhånd spesialslipt noen bor som skulle forhindre at vindskjermen sprakk. Disse ble brukt med stort hell.

Kjell Hansen (f.v.) og Albert Kjetså holder vindskjermen mens Terje Hårtveit har fått den risikofylte jobben med å bore. Foto: Jan Egil Hansen.

En av de siste detaljene som ble montert denne dagen, var et produksjonsskilt fra Skibsplast. Under årets klassiske plastbåtregatta søndag 27. august skal byggenummeret slås inn her. Nummeret vil bli 1117001. Forklaringen på nummeret er slik: 11 (antall fot) 17 (byggeår) 001 (byggenummer).

Montering av produksjonsskiltet. Foto: Jan Egil Hansen

Nå gjenstår å få laget en havnekalesje, montere en 9,8 HK Mercury fra 1969 og deretter sette den på vannet for prøvekjøring.

Båten trygt tilbake i Odderøya museumshavn hvor de siste arbeidene skal foregå. Foto: Jan Egil Hansen.

Les mer om museets arbeid med plastbåthistorie her.