Når ble kikkerthuset fjernet av tyskerne?

Andorsengården og Sanden sett fra Uranienborg

Hjelp Mandal museum med opplysninger til unike bilder fra de første krigsårene.

Bilde tatt av tysk offiser fra innsiden av kikkerthuset

Ganske tidlig etter at de tyske troppene okkuperte landet, begynte arbeidet med å befeste Mandal og omegn. Festningsanlegg ble bygget for å motstå en mulig alliert invasjon. I Uranienborg over Mandal sentrum ble det bygget en kommando- og telekommunikasjonssentral for forsvaret av mandalsområdet. Det ble også anlagt kanon-/skytestillinger, løpegraver og mannskapsbunkere.

Kikkerthuset, som var reist på toppen av heia i 1862, ble fjernet av tyskerne. Vi har ikke dokumentasjon på når det skjedde, men antar at det var i forbindelse med at befestningene ble gjennomført fra ca. 1941.

Mandal museum planlegger utstilling av fotografier tatt av en tysk offiser under krigen. Museet mottar gjerne opplysninger om når kikkerthuset på Uranienborg ble fjernet. Ta kontakt med regionkonservator Thor Gunnar Hansen på tlf. 971 86 369 eller t.g.hansen@vestagdermuseet.no