Mye på programmet i Lindesnesregionen

Det er ikke lite som skjer framover på Vest-Agder-museet sine museer i Lindesnesregionen: Sjølingstad Uldvarefabrik, Mandal museum og Vigeland hus. Her er oversikten.

Lørdag 14. juni kl. 14: Utstillingsåpning: HAiK w/Franz Schmidt + Sjølingstad Uldvarefabrik.

Sted: Sjølingstad Uldvarefabrik.

Søndag 15. juni kl. 11: Sommersesongen starter på Sjølingstad Uldvarefabrik. Åpent alle dager kl. 11-17. Omvisning kl. 11, 13, og 15. Ullverksted kl. 14.

Barn på museet: Hva gjorde de i 1814? Barneaktiviteter hver dag i sommer.

Søndag 15. juni kl. 12-16: Felles sesongåpning for Vest-Agder-museet og Agder naturmuseum på Gimle Gård. Tema 1814. Sjølingstad Uldvarefabrik deltar med demonstrasjon av trekking av plisse.

Fredag 20. juni kl. 11: Sommersesongen starter på Mandal museum og Vigeland hus. Åpent man-fre kl. 11-17, lør-søn kl. 12-17. Sommerutstillinger i Andorsengården: «En romantiker i krig», «Glimt fra krigsseilerhistorien i Vest-Agder» og «Tidemand i hjembyen».

Barn på museet: Hva gjorde de i 1814? Barneaktiviteter i Andorsengården hver dag i sommer. Grafikkverksted for barn på Vigeland hus 20. juni – 10. august.

Fredag 20. juni kl. 12: Utstillingsåpning av jubileumsutstillinga «Tidemand i hjembyen» v/ Tore Askildsen. Sted: Andorsengården.

Mandag 23. juni kl. 14: Utstillingsåpning av krigsminneutstillinga «Glimt fra krigsseilerhistorien i Vest-Agder». Sted: Andorsengården, inngang fra hagen.

Onsdag 25. juni og 16. juli kl. 17: Mandal museum feirer grunnlovsjubileet. Agnete Kjellin holder byvandring med tema Adolph Tidemands Mandal og 1814. Begge vandringene starter ved hovedtrappa til Mandal museum.

7.-10. august: Skalldyrgrafikk på Vigelands hus.

15. august: Siste åpningsdag for sommersesongen på Mandal museum og Vigeland hus.

20. august: Siste åpningsdag for sommersesongen på Sjølingstad Uldvarefabrik. Åpningstider fra 21. august: Hverdager kl. 11-15.

Lørdag 23. august: Museumsregatta i Nodeviga, Odderøya museumshavn. Sjølingstad Uldvarefabrik deltar med ullvarebutikk og repslaging, Mandal museum deltar med skalldyrgrafikk.

Søndag 14. september kl. 12 – 15: Kulturminnedag på Sjølingstad Uldvarefabrik.

Naturlostur kl. 10. Foredrag og barneleker.

Torsdag 18. september kl. 19: Kulturminnedag på Mandal museum.

Adolph Tidemands familieportrett regnes som ett av hans hovedverker. Enhetsleder for allmennkultur Jon Røkland og konservator Svein A. Wiik studerer maleriet.
Tidemand i hjembyen åpner 20. juni.
Grafikkverksted på Vigeland hus
Grafikkverksted på barn på Vigeland hus hver dag fra 20. juni – 10. august

Sjølingstadgarn
Åpen utstilling og museumsbutikk hver dag i sommer
Hespling av garn på Sjølingstad Uldvarfabrik
Daglige omvisninger i fabrikken kl. 11, 13 og 15 i sommersesongen.