Mye å se og gjøre på Mandal museum

Sommersesongen er i gang på Mandal museum og Vigeland hus. Vi har åpent mandag-fredag kl. 11-17, lørdag-søndag kl. 12-17. Sommerutstillinger i Andorsengården er «Tidemand i hjembyen», «En romantiker i krig» og «Glimt fra krigsseilerhistorien i Vest-Agder».

Barn er viktige gjester på museet, i år lurer vi på: Hva gjorde barna i 1814? Det blir barneaktiviteter i Andorsengården hver dag i sommer og grafikkverksted for barn på Vigeland hus hver dag til 10. august.

Mandag 23. juni kl. 14 åpner krigsminneutstillinga «Glimt fra krigsseilerhistorien i Vest-Agder».

Onsdag 25. juni og 16. juli kl. 17 holder Agnete Kjellin byvandring med tema Adolph Tidemands Mandal og 1814. Begge vandringene starter ved hovedtrappa til Mandal museum.

Flyer Byomvisninger 25 og 16 2014

Mandal museum holder til i Andorsengården, byens mest dominerende kjøpmannsgård. Den ble oppført av Mathias Christian Knutzen jr. i perioden 1801-1805. Gården ble overtatt av Gulow Andorsen i 1834, og har siden båret hans navn. Andorsenslekten hadde eiendommen fram til 1953, da Gulow Andorsens barnebarn, Marie og Magdalene Salvesen, ga den til Mandal kommune, til bruk som museum og bibliotek.

Mandal blir ofte kalt «Den lille byen med de store kunstnerne». Dette gjenspeiles også i museet, hvor det blant annet finnes arbeider av Adolph Tidemand, Olaf Isaachsen, Amaldus Nielsen og Gustav Vigeland, som alle er født i Mandal. Vigeland hus, barndomshjemmet til kunstnerbrødrene Gustav og Emanuel Vigeland, er også en del av Mandal museum.

Langs Agderkysten har det gjennom tidene vært drevet mange typer fiskeri. Museets fiskeriavdeling gir et godt innblikk i de redskapstypene som har vært brukt. Her finnes også motorer og modeller av de vanligste fiskebåtene.

Mandal var en av Norges ledende sjøfartsbyer i seilskutetiden. I museets sjøfartsavdeling, som blant annet består av konsul Morten D. Bessesens samlinger, finner vi en stor samling gjenstander og skutebilder.